Sabtu, 5 Jun 2021

Syakirin dan Komik

Aku sibuk memindahkan buku-buku di rak lama ke rak buku baru. Tiba-tiba Syakirin ternampak la pula komik Doraemon aku. Memang ada satu tu sahaja sebab aku lebih kepada mengumpul komik Detective Conan.

Syakirin ni suka Doraemon. Nak kata dia selalu tengok kartun tu, tidak juga. Tapi kalau dapat mainan, barang, atau selimut yang ada watak Doraemon tu, memang dia suka sangat.

Jadi, tadi dia tak nak lepaskan buku komik ni. Aku tanya lah, "Macam mana Syakirin nak baca? Syakirin kan belum pandai baca lagi."

Syakirin tak endahkan pertanyaan aku ya gaaiiiss. Dia berlalu dengan komik tu, belek-belek sambil berkata dengan penuh semangat, "ada Daemon la".

*Daemon tu bukan typo ya. Memang Syakirin sebut begitu. Dia pelat huruf 'r'. 

Aku pun malas nak hiraukan sangat ketika masih belum siap menyusun buku-buku aku. Aku cuma pesan, "jangan koyak ya".

Setelah itu, Syakirin senyap sahaja. Kusyuk 'membaca' komik bergambar itu. Sesiapa lalu lalang sekitar dia, memang dia tak peduli. Dah la duduk depan pintu rumah, tiada kipas pula tempat tu.

Selesai aku susun buku, baharu aku terperasan yang Syakirin tu sedang kusyuk. Aku ambil gambar pun dia tak perasan. Haha. Kasihan punya pasal, aku panggil dia suruh duduk 'baca' buku di bawah kipas ruang tamu.

Entah dia faham atau tidak cerita dalam komik tu. Mungkin dia faham cerita tu berdasarkan gambar-gambar dalam komik tu. Tak apalah, nanti dah pandai baca, lagi seronok boleh baca dengan faham.

Aku memang dah plan nak beli buku-buku yang sesuai untuk bacaan kanak-kanak. Nanti mereka dah pandai membaca, pasti akan ada perasaan hendak baca apa sahaja yang mereka boleh baca. Aku berharap anak-anak aku nanti rajin membaca dan dapat membaca bahan bacaan bermanfaat.

#nathirah

Komik Doraemon tu aku dah beli lama sebelum kilang Tora Aman tutup.

Muhammad Hafiz Syakirin minat Doraemon. Bondanya minat Detective Conan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...