Sabtu, 12 Jun 2021

Perbualan Dengan Syakirin Kerana Telah Lama Tidak Balik Kampung

Perbualan yang agak panjang dengan Syakirin tadi. Perbualan yang jarang berlaku, mungkin kerana masing-masing menyimpan perasaan itu sendirian.

Syakirin: Macamne Ti-Tiey dan nenda datang?

Ti-Tiey ni panggilan untuk adik aku Atikah, dari nama Aunt Ti. Nenda pula panggilan untuk ibu aku.

Bonda: Tak boleh. Ada virus. Ti-Tiey dan nenda tak dapat datang.

Syakirin: Nanti demam ke?

Bonda: Ye. Tak boleh keluar jalan-jalan. Nanti demam.

Syakirin: Ada seseme ke?

Dia maksudkan selesema.

Bonda: Ya, ada selsema juga.

Syakirin: Macamne nenda naik kete putih?

Syakirin ingat lagi kereta di Labuan warna putih, walaupun kali terakhir di Labuan tahun 2019.

Bonda: Tak dapat. Kereta tak boleh sampai sini.

Syakirin: Nenek?

Panggilan 'nenek' ni untuk ayah aku. Kat Labuan kami panggil 'nenek lelaki', bukan 'datuk'.

Bonda: Nenek pun tak dapat datang. Jauh.

Syakirin: Nenek jauh ke?

Bonda: Ye. Kena naik aeroplane pergi sini.

Syakirin: Boleh laa.

Bonda: Sekarang aeroplane pun tak boleh hantar. Nanti aeroplane dah boleh hantar, bonda bawa Syakirin pergi Labuan jumpa nenda ye.

Syakirin: Ooh. Pigi jumpa nenda la.

Bonda: Belum lagi. Kita tak dapat pergi. Kan masih ada virus. Syakirin pun tak dapat sekolah kan. Naa. Macam mana mau pergi Labuan tu, sekolah pun tak dapat.

Kemudian Syakirin termenung tengok handphone aku.

Syakirin: Call nenda laa.

Bonda: Nanti je la call nenda. Sekarang tak boleh. Nanti bonda tanya nenda dulu.

Syakirin: Macamne dah malam? Macamne siang? Syakirin tidur lah.

Dia maksudkan dia kena tidur. Dah siang baru boleh call nenda.

Bonda: Nantilah tidur. Syakirin makan dulu. Tapi, esok belum call nenda. Esok Syakirin call dengan cikgu, esok Syakirin belajar.

Syakirin senyum tipis.

Bonda: Nanti abi kerja la baru call nenda. Nanti bonda tanya nenda dulu.

Syakirin: Okay.

Perbualan ni panjang. Dari aku sedang memasak di dapur, sehingga aku masuk ke bilik selepas masak. Ada sebahagian aku kurang ingat dah, sebab soalan dia banyak berulang.

#nathirah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...