Selasa, 22 Jun 2021

Sekadar Meluah Rasa

Sebelum PKP Raya hari tu, di bulan puasa, aku sempat la ajak zauji pergi taman. Aku kata nak shoot produk untuk jualan. Kat taman boleh dapatkan natural lighting.

Lokasi aku shoot produk memang jauh dari rumah aku. Lokasi di Bandar Baru Bangi, rumah kami di Kuala Lumpur. Kami pilih lokasi tu sebab sebelum tu kami singgah pusara arwah ibu zauji tidak jauh dari KTM UKM.

Berpanas aku sana time puasa tu untuk ambil gambar semua produk yang aku bawa. Cuaca lagi main-main, kejap redup kejap panas. Kemudiannya memang aku pasrah saja, ambil gambar dengan cuaca berubah-ubah tu.

Sementara aku sibuk tu, anak-anak bermain di sekitar dengan pengawasan zauji. Bukan senang dapat berjalan tempat lapang. Selalu berkurung di rumah saja.



Aku ingat, balik aku dari shoot produk tu aku akan ke proses editing dan upload. Aku dah pindah semua gambar ke dropbox, tinggal buka laptop dan fokus buat kerja ketika anak tak datang mengganggu.

Tapi tak lama tu, pengumuman PKP menjelang raya. Start tu, aku mulai remuk.

Aku dah sedia rapuh sejak PKP tahun 2020. Aku cuba cipta semangat sedikit demi sedikit, cuba menapak teguh. Aku tak nak orang tengok aku lemah.

Apabila rentas negeri ditutup awal tahun 2021, ketika itu aku mengharap itu peluang untuk perbaiki keadaan negara, agar aku boleh balik ke Labuan penghujung Mei 2021.

Harapan tu aku terus genggam sehingga bulan puasa. Ya, aku masih mengharap ketika itu. Menunggu SOP Raya dengan harapan masih ada peluang untuk rentas negeri hujung Mei.

Masa tu aku fikir, swab test pun swab test lah. Aku nak juga bawa jasad aku dan anak-anak jumpa keluarga melepas rindu.

Namun, apabila keluar pengumuman PKP menjelang raya, genggaman harapan tu terlepas, berkecai. Aku tahu tiada harapan. Biarlah aku lepaskan.

Selepas raya, kes di Labuan yang sebelumnya aman, berubah menjadi membimbangkan. Terus PKPD.

Penghujung Mei, negara total lockdown PKP.

Produk yang aku shoot, terbengkalai lagi. Aku tiada semangat nak buat apa-apa. Kalau dipaksakan sekalipun, hasilnya akan berantakan.

Ada masanya akan muncul perasaan, 'aku ni tidak berguna' kerana tidak mampu berbuat apa-apa.

Tak mengapa. Aku okay. Insya-Allah akan sentiasa okay. Sekadar meluah rasa.

#nathirah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...