Jumaat, 26 Oktober 2018

Punca Imbau Kembali

Aku dah taip panjang sebenarnya. Tapi entri aku hilang tiba-tiba. Dah la masa aku taip tu berdasarkan apa yang terus menghujani fikiran aku. Nak taip balik, memang rasa lost lah. Sabar ja lah.

***

Pasal imbau kembali. Perkara ni dah berulang kali berlaku sebenarnya. Dan setiap kali aku throwback tanpa sengaja, pasti zauji (suami) aku yang jadi mangsa. Terpaksalah. Sebab kalau aku tak luahkan apa yang menyerang fikiran aku tu, akulah yang menderita menghadapinya.

Ada satu kisah ni, macam looping ja dalam fikiran aku. Sebab entah kali keberapa sudah aku cerita kisah yang sama dengan zauji. Kesian juga lah sebab dia terpaksa dengan cerita ulang-ulang macam siaran tv. Aku sendiri tak pasti kenapa kisah ni terus berulang menerjah fikiran aku. Bagaikan ada dendam yang belum terlerai.

***

Untuk terjahan kembali memori tu, bermula baru-baru ini nama dia naik kat notification birthday. 14 Oktober tu birthday dia, dan aku pula mengada pergi wish "Happy Birthday, Shinichi πŸ™„". Dari situ, tiba-tiba memori tingkatan 2 aku datang.

Aku dengan Shinichi memang dah satu kelas dari tingkatan 1. Tapi masa tu aku anggap dia ni si minta puji ja πŸ˜…. Jahatnya aku 🀣. Yang aku kutuk tu juga la jadi kawan aku kemudiannya πŸ˜‚.

Di tingkatan 2 kami start rapat sebab minat kami sama, Detektif Conan. Tapi rapat bukan berdua, sekali ada si Miemiey juga. Kan aku dengan Miemiey macam adik beradik konon. Shinichi yang selalu datang ke meja kami, lepak sama. Macam study group la kononnya. Masa tu sama-sama meningkat remaja, perangai bermain dan tidak serius tu memang ada la. Main baling-baling kertas 🀣, rebut barang. Macam nda matang pula πŸ˜….

Seingat aku, untuk kerja-kerja berkumpulan, Shinichi akan satu kumpulan dengan aku dan Miemiey. Ingat lagi aku pasal kerja KOMSAS, kami satu group untuk lakonan drama tajuk Angin. Aku jadi Angin, Shinichi jadi Ribut abang aku. Pelik gila dowh aku kena panggil dia 'abang' πŸ™„. Sampai ke tingkatan 3 kerja KOMSAS untuk lakonan, mesti aku dapat watak yang dikaitkan dengan dia. Tingkatan 3 drama Jalan Sempit aku dapat watak isteri Ketua Kampung, Shinichi pula Ketua Kampung tersebut πŸ˜‘.

Tapi dalam jalinan keakraban tu, pasti dalam sedar atau tidak, akan ada hal yang boleh buat tersinggung. Aku tak pasti sejak bila dan kenapa, aku rasa Shinichi tiba-tiba jauhkan diri dari kami (baca: aku). Aku sendiri tak faham. Masa tu kami ada bertukar pinjam komik Detektif Conan. Tapi Shinichi pulang kan komik aku melalui orang tengah. Masa tu aku terasa gila, apahal dia tidak berhadapan dengan aku.

Masa tu aku cuba positif, mungkin dia jauhkan diri sebab kawan sekelas kami selalu gosip aku dan dia. Aku pun tak faham kenapa dorang selalu aim aku, padahal kami bukan rapat berdua sahaja. Dan aku pun masa tu sangka Shinichi suka Miemiey πŸ˜…. Nda la kutahu benar ka inda. Dan memori aku tersekat sehingga itu sahaja, malah aku terperangkap dalam persoalan itu. Memori yang mungkin menjadi dendam aku dalam diam.

***

Aku yang terganggu dengan persoalan dalam fikiran aku tu sejak dua tiga hari ni, menjadi punca aku cari semula memori silam aku yang hilang tu. Aku selongkar blog lama aku dan kisah tingkatan 3 ada di sana. Memori aku yang hilang tu ada tercatat di sana. Sebahagiannya aku ingat semula selepas baca, dan sebahagian lagi tiada dalam ingatanku.

Dari sana juga aku rasakan bahawa aku yang salah faham. Sebab Shinichi masih berkawan dengan aku di tingkatan 3. Tapi kisah yang ada dia tu tak banyak aku ingat. Aku just ingat aku rapat dengan Afifi (kawan lelaki) yang selalu duduk dengan aku.

Entahlah. Mungkin benar aku yang salah faham. Tapi persoalan tu masih tidak terjawab.

Andai suatu hari nanti aku ketemu jawapannya, mudah-mudahan dendam ini akan terlerai.

Aku rasa lost sebab aku rasa aku tiada kawan. Aku sendiri sedang mencari diriku yang hilang. Aku dalam perjuangan sebenarnya untuk terus survive.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...