Thursday, December 31, 2009

"HIDUP BERANI UNTUK GAGAL"

Saya tahu contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dari blog MY ADHA : http://myadha.blogspot.com/

Tahun 2010 kini menjelma sudah. Adakah anda sudah bersedia untuk menghadapi cabaran sepanjang tahun 2010 ini? Beranikanlah diri anda untuk mengharungi cabaran dan dugaan pada tahun baru ini. Marilah kita sama-sama meransang 'minda bawah sedar' kita. Ingat! Kegagalan bukan punca utama untuk menyerah kalah. Oleh itu, beranikan diri anda untuk menghadapi kegagalan yang mungkin bakal diterima. Sesungguhnya kegagalan itu bukanlah punca kejatuhan kita. Tetapi adalah kekuatan untuk kita naik ke peringkat yang lebih tinggi dalam mencapai kejayaan.

"HIDUP BERANI UNTUK GAGAL"

Mungkin ada di antara pembaca blog ini yang tidak mengerti maksud di sebalik "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL". Dalam kita mengharungi kehidupan yang serba luas ini, tidak mustahil bagi kita untuk menghadapi kegagalan. Tetapi kita perlu ingat, dari kegagalan itu sepatutnya kita bangkit untuk mencapai kejayaan. Bukan seperti mereka yang gagal tetapi terus membiarkan diri mereka hanyut di dalam kegagalan.

Ingin saya huraikan mengenai "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dalam kehidupan seseorang pelajar. Oleh kerana saya sendiri merupakan pelajar sekolah menengah yang menjejakkan diri ke tahun 2010 untuk menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), wajarlah untuk saya menghuraikan topik ini dari sudut kehidupan pelajar.

Sebagai pelajar sekolah, setiap daripada mereka pasti akan menghadapi peperiksaan besar yang bakal menentu masa depan mereka. Mungkin ada di antara mereka yang kecundang dalam salah satu atau lebih peperiksaan besar tersebut. Tidak mustahil juga ada yang gagal dalam kesemua peperiksaan yang mereka hadapi. Hal ini kerap menjadi masalah kepada pelajar untuk meneruskan pembelajaran mereka kerana merasa diri mereka tidak mampu untuk menghadapi cabaran seterusnya. Seperti ada beberapa pelajar di sekolah saya yang sebaya dengan saya, setelah mereka menghadapi kegagalan dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan tidak mempunyai kelayakan untuk menempatkan diri mereka ke Aliran Teknikal mahupun Vokasional. Ada di antara mereka yang meneruskan pembelajaran mereka di sekolah menengah biasa dalam aliran biasa, dan ada yang menempatkan diri mereka di Aliran Kemahiran. Malangnya, disebabkan Aliran Kemahiran tidak menduduki SPM, mereka keluar dari aliran tersebut dan akhirnya tidak meneruskan persekolahan mereka. Menjadi kerugian bagi mereka tidak meneruskan pengajian dalam Bidang Kemahiran kerana aliran itu juga mampu memberi peluang kerjaya kepada mereka. Disebabkan tiada keyakinan di dalam diri mereka untuk berjaya selepas menghadapi kegagalan, mereka membiarkan kegagalan itu terus menyelubungi diri mereka.
Kita harus ingat, setiap yang kita lakukan perlulah difikir dan dipertimbangkan dari awal untuk menentukan kejayaan di masa hadapan walaupun sebelum ini kita pernah menghadapi kegagalan yang teruk. Keyakinan diri itu penting dalam kehidupan seharian kita.

Dari aspek lain pula, saya ingin menghuraikan mengenai kehidupan seseorang penulis kerana saya sendiri berada di peringkat awal menjejaki dunia penulisan. Untuk menjadi penulis yang profesional dan dapat menghasilkan pendapatan dari hasil penulisan mereka, kegagalan adalah tidak mustahil untuk mereka hadapi. Permulaan seseorang penulis itu menjejakkan diri ke dunia penulisan, mereka perlu banyak mempelajari selok-belok dalam menghasilkan penulisan yang baik. Karya mereka ditolak pada peringkat awal adalah perkara biasa untuk menambah baikkan lagi hasil yang mereka usahakan. Walau menghadapi banyak kegagalan, usaha untuk menonjolkan bakat di dalam diri mereka tetap perlu diteruskan untuk mencapai kejayaan yang telah lama mereka inginkan.

Oleh itu, jelas di sini menunjukkan kita perlu sentiasa berusaha untuk mencapai kejayaan walau apapun rintangan yang bakal ditempuh di hadapan. Kegagalan adalah salah satu aspek yang mungkin akan kita hadapi dan keberanian serta keyakinan diri perlu ada untuk menghadapinya. Sedarlah bahawa kegagalan juga adalah salah satu perkara yang boleh memberi kejayaan kepada kita.

Sematkan di dalam jiwa anda: "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL".

"Renungkanlah... fikirkanlah... huraikanlah hujah anda..." N Athirah.


Hujah di atas hanyalah mukadimah entri blog saya pada kali ini. Mungkin ada sesiapa yang berasa janggal apabila saya menggunakan kata ganti nama diri 'saya', tidak lagi menulis secara santai seperti sebelum ini dengan menggunakan kata ganti nama diri 'aku'. Untuk makluman, ini bukan permulaan gaya penulisan saya di blog ini untuk tahun 2010 ya.

Seperti yang tertulis di bahagian atas artikel saya ini, entri kali ini adalah untuk contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL".

Denaihati (Hidup Untuk Memberi) dengan berbesar hati menganjurkan contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" atas sokongan sponsor yang sentiasa bermurah hati iaitu DSGClicks, Berani Gagal Network, One Malaysia Blogshops, Anisha Online Mall dan Saudacare.

Hadiah bernilai lebih RM4,000 disediakan untuk contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL"

Contest ini mudah sahaja iaitu di penghujung contest:

1. Blog yang tersenarai di sesawang pencarian google.com/ncr menggunakan page the web berdasarkan browser FireFox dengan kata kunci “HIDUP BERANI UNTUK GAGAL” pada ranking 1 – 5 akan memenangi hadiah bernilai RM400.

2. Blog yang tersenarai di sesawang pencarian google.com.my menggunakan pages from Malaysia berdasarkan browser FireFox dengan kata kunci “HIDUP BERANI UNTUK GAGAL” pada ranking 1 – 5 akan memenangi hadiah bernilai RM400. Blog yang telah menang hadiah untung ranking 1-5 google.com/ncr tidak layak untuk menang.

Tarikh tutup penyertaan Contest HIDUP BERANI UNTUK GAGAL telah ditetapkan pada jam 20.20 pm pada 20.01.2010. Pemenang untuk semua HADIAH akan diumumkan 1 minggu selepas 03.02.2010.

Kepada pembaca blog ini yang memiliki weblog sendiri, sahutlah cabaran contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dan menangi hadiah lumayan. ^-^

Sebelum itu, ingin saya ingatkan kepada anda yang akan menyertai contest ini, jangan lupa letakkan ayat:
Saya dapat tahu contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" dari blog: N ATHIRAH
(linkkan ke http://nathirah.blogspot.com/ dan letakkan ayat ini di bahagian atas artikel anda)
Untuk makluman lanjut mengenai syarat-syarat contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL", sila click sini.


"HIDUP BERANI UNTUK GAGAL"

6 comments:

  1. 2010 ini Tahun baru, Cabaran baru dan kenalah buka buku baru..

    :D

    Pelan tindakan tahun ini mestilah lebih baik dari tahun depan kan? :-)

    Semoga dengan mengenal erti HIDUP BERANI UNTUK GAGAL ini dapatlah memotivasi diri kepada pemikiran positif untuk ke arah kerja yang lebih komited.

    ReplyDelete
  2. betul tu betul... terima kasih AJ...

    sama-samalah kita HIDUP BERANI UNTUK GAGAL!!! :D

    ReplyDelete
  3. salam thirah :) tak jumpa d Facebook, tapi jumpa Thirah d sini.. :) hehehe~ akak kembali ke dunia blog..tapi tak lah sehebat blog thirah..hehe...

    apa pun, being my follower ya! Nice to meet u again dalam dunia maya...

    ReplyDelete
  4. Berani untuk gagal ? akak teringat kat Billi Lim...penulis buku Dare To Fail..hehe...

    ReplyDelete

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...