Jumaat, 2 April 2010

Menulis Entri Di Kala Mengantuk

Whoooaaahhhhh................................. ngantuknya (kalau perempuan menguap siap dengan suara macam ni, memang dah reject ni...)
Aku sememangnya tengah mengantuk waktu tulis entri ni. Jadi, untuk hari ini aku just tulis entri kat blog aku ni saja. Kat blog 5 Hibiscus aku malas nak tulis dulu. Penat nak mencurahkan idea gila-gila...

Ini ringkasan cerita hari ini. Boleh lah aku rujuk untuk entri blog 5 Hibiscus...
Pagi tadi hujan... jadi, tak adalah perhimpunan dan majlis bacaan Surah Yasin. Aktiviti PJK pun tak ada. Tapi, kami pakai baju PJ. Mana tidaknya... hujan turun waktu kami dah kat sekolah. Baguskan! 
Masa matapelajaran PJK, Cikgu Azian mengajar mengenai tajuk Perkahwinan. Lepas, matapelajaran PJ, Prinsip Akaun pula. Masih lagi di tajuk Perkongsian. Lepas matapelajaran Prinsip Akaun pula ialah Bahasa Arab Tinggi. Ha! Inilah bahagian kemuncak cerita!

B.Arab Tinggi ada dua masa. Masa pertama kami gunakan untuk belajar. Masa kedua sampai rehat kami guna untuk buat blog. Ustaz nak kami semua pelajar BAT ada blog masing-masing. Tapi, ustaz suruh aku yang mengajar. Hohohoho... Tak ada can aku nak main komputer kat makmal hari ni. Sebab kena jadi tenaga pengajar.
Line internet kat Makmal Komputer tu pula slow. Loadingnya pun bertabiat. Dahlah macam tu, yang aku ni pula, kat depan sana "Thirah, sini kajap." Kat belakang, "Thirah, sini kajap." Kat tepi lagi, "sini bah Thirah." Wah... lebih dari tu pun ada kot. Wei... aku ni seorang ja la. Bukannya lebih dari seorang nak semua orang panggil serentak. Bingung ku eh! Komputer yang aku guna tu lagi sot. Nak buka blog Ustaz Zainal tu, punyalah lambat sangat-sangat-sangat. Si Adham lagi duduk sana guna komputer tu... sebab aku dah bergerak ke sana ke mari mengajar orang kan.

Sekalinya, rupanya ada kelas lain yang mau guna makmal tu. Jadi, ustaz suruh kami keluar ja. Tapi,,, ada juga yang nda keluar. Aku tengok si Annira, Suriani, Nida Nazihah, Yusnila Elliyansyah, dan Adham tak keluar lagi. Jadi, aku pun duduk jugalah tak keluar dulu. Aku buka blog aku. Sekali si Adham datang (menyibuk). Dia nak tengok blog aku ni. Aduh... dah lah entri blog aku pun memang tengah melalut-lalut mengarut. Dia pula jahat... adakah patut asyik ketawa ja baca entri kat blog aku ni. Aisy! Geram aku. Depan-depan aku pula tu. Kalau kau ketawa kat belakang-belakang tak apa lah jua Dham! Aduiiiii..........
Kami kat makmal tu sampailah habis waktu rehat. Konon sampai rehat ja. Waktu rehat, patutnya dah keluar dah. Sekalinya lebih daa... Aku kat sana tak banyak guna komputer pun. Mengajar dorang yang tinggal tu buat blog. Sampai semuanya dah ada laman blog sendiri, kecuali si Adham. Dia just buat akaun, tapi tak buat laman blog.

Waktu balik ke kelas, si Akidah tanya aku, Adham mana. Aku cakap kejap lagi dia masuk, on the way. Lepas tu Kidah tanya lagi, si Adham pergi mana tadi. Aku bagitau dia kat Makmal Komputer. Kidah tanya dia buat apa. Aku jawab juga, "buat blog". "Lambat jua siap blognya...?" Lebih kurang macam tu lah Kidah cakap. Aku cakap la yang komputer tu bermasalah. Lepas tu aku tinggalkan dia terus... lagipun Adham dah masuk dah waktu tu. Aku jumpa Azrinah, dia nak ke kelas 5 Petunia untuk kelas Pendidikan Islam. Sebab waktu tu masa Pendidikan Syariah Islamiyah, slash dengan PI. Aku salam lah si Azrinah macam biasa, lepas tu aku say sorry sebab tak masuk kelas tadi. Lepas tu dia kata apa...? "Yalah... dating saja kamu dengan si Adham tu!" Adeh! Aku pulak kenak. Adeiii... Susahlah kalau nak berkawan dengan lelaki yang jadi rebutan tu. Hahahahaha...

PSI hari ni masuk tajuk Perkahwinan. Aduh! Perkahwinan lagi. Tadi PJK tajuk Perkahwinan, hari tu PSK pun perkahwinan juga. Ish999...
Masa belajar PSI tadi tu, rasa nak mengamuk saja aku. Si Rizaizy lah punya angkara tu. Mula-mula dia minta air aku, dia minum dengan bibirnya menyentuh mulut botol air aku. Serta-merta aku pukul dia. Geram aku... Hisy... tak mau aku minum air tu lagi. Nasib baiklah masa akhir dah... nak balik. Lepas tu pula, waktu Shareen tengah baca teks kat buku teks PSI tajuk Perkahwinan tu, si Zizy berbisik kat aku. Mulanya aku larikan telingaku tu. Dia suruh dengar juga. So, aku dengarlah. Dia mengumpat si Shareen lah pula. Tapi, sot betul budak tu. Adakah patut dia kata benda L*C*H kat aku. S**L betullah. Sekali lagi aku hentam dia (tapi rasa macam tangan aku terkawal dari pukul dia berterusan - kalau ikut kan hati, memang nak aku hentam dia tu berabis). Lepas tu aku terus ambil buku teks aku, pindah tempat duduk ke depan. Aku tak mau duduk sebelah dia tu. Rosak aku dibuatnya. Dah tu aku tak layan dia dah. Dia tu suka sangatlah buat orang marah!

***

Hari ni ada latihan silat. Sekali guru silat, Cikgu Azizan tak dapat datang pula sebab ada tetamu. Aduii... Dia suruh kami yang dah bengkong hijau ni ajar budak-budak asas bersilat. Adeh. Angkang banar ni. Kami ajar la juga. Sebab yang baru dipelajari dorang tu taklah susah sangat pun. Belum sampai bab kombat dan kunci lagi. Yang terakhir sekali, kami buat latihan Anak Harimau. Segala berguling-guling, balik roda segala lah. Yang ni aku memang minat. Tapi, kan engajar budak-budak perempuan asas, liat banar. Dorang takut bah mau buat. Puas jualah aku buat demo depan dorang. Entah berapa banyak kali dah aku berguling. Pening tu gila. Mulanya, yang asas adikku sorang ja mau buat. Budak-budak lain masih jua nda mau. Doranglah paling last kami tunggu. Budak lelaki siap dah. Segala macam kaedah diajar. Bukan aku saja, dorang si Sharizal(form5), Firdaus(form3), Pakies(form3), dan entah siapa lagi lelaki yang lain pun mengajar juga. Tapi 'bini-bini ani liat banar bah'. Adeh. Dulu waktu aku asas, aku bantai ja tu asal mencuba. Apa barang time silat ber-ayu-ayuan. Tunggu habis latihan la bah.

Malam pula, kami satu family pergi Chicken King tak jauh dari Utama Jaya (W.P Labuan). Makan sana... kena belanja beb... sempena birthday adikku yang form1 tu pada 31 Mac hari tu dan birthday ibu aku esok, 3 April. Nenekku sebelah ibu dan semua adik-beradik ibu dengan suami/isteri and anak-anak dorang sekali datang. Best eh. Aku tukang ambil gambar time dorang makan. Tapi, time aku makan tak adalah orang gambar. Kira oklah tu. Sebab aku makan tak standard. Makan pakai tangan ja sebab sudu yang disediakan dah habis. Hahahaha. Nak makan pakai garpu, susah juga makan nasi macam tu. Jadi, pakai tangan saja lah. Dah memang kebiasaan aku. Berselera juga. Hahahaha...

Balik rumah, mengantuk eh. Tapi, aku online juga ni. Sebab janji dah dengan Adham nak ajar dia pasal blog melalui YM. Aku buka internet, masuk email, cari alamat emailnya. Baru aku add dia kat YM. Payah jua lah mengajar melalui YM. Pasalnya dia guna email yahoo untuk buat akaun blognya tu kan. Aku guna gmail saja. Maklumlah aku. YM, guna email lain. Email, lain lagi emailnya. Blog, guna gmail. Friendster dan tagged pula guna email lain lagi. Virtual Friends aku guna email sama ja dengan YM aku. Hahahahahaha...

Siap selesai, untuk follow blog ustaz saja tu dah ambil masa. Sebab aku bingung untuk akaun-akaunnya tu. Sekali selesai, dia pun sign out Aik?! Tadi pagi cakap nak tau update blog aku ni. Aku kata follow ja blog aku. Kali ni, belum follow pun lagi. Hentam lah kau eh. Aku ngantuk sudah. Hahahahaha...

P/s: Tadi petang kat sekolah sementara menunggu masa latihan silat, aku jumpa si Amirul Zolkapli. Dia lepasan SPM tahun lepas. Hari ni datang untuk latih budak-budak Kadet Polis latihan kawad. Aiseymen. Aktif lagi dia.

P/s/s: Hari ni patutnya ada KKQ. Tapi, dibatalkan. Boringnya waktu menunggu masa latihan silat. Aku datang sekolah sekali dengan masa ayah aku mau pergi kerja. Jadi, datang awal lah. Silat mula jam 3 petang. Huh... hentam sajalah labu...

"Selamat beradu wahai Tuan Puteri" - ayat M.Khairul Anwar sebelum aku tidur. Teringat dia lagi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...