Saturday, January 2, 2010

HIDUP BERANI UNTUK GAGAL | Misi Tahun 2010

Misi Tahun 2010?
Orang lain tulis entri blog mengenai azam tahun baru, aku pula tulis mengenai 'Misi Tahun 2010'.

Seperti yang diketahui oleh segelintir atau mungkin semua pembaca entri ini, tahun ini aku akan menghadapi peperiksaan besar!!! >>> Sjil Pelajaran Malaysia (SPM).
Ini adalah salah satu misi aku pada tahun ini. Jangan kerana kamu baca tajuk entri ini "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL", kamu sangka aku berani gagal SPM pula. Na'uzubillah min zalik... "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL 2010" adalah tema misi aku tahun ini, bersempena pula dengan cabaran contest "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL".

Sekali lagi aku ingatkan, aku bukan berani gagal SPM ya... Maksud "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL" ialah, sebelum ini aku pernah mengalami kegagalan dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR), [PENTING!!! Bukan gagal PMR!!! Tetapi gagal mencapai target keputusan PMR :D] jadi, aku tak mahulah SPM nanti keputusan aku teruk. Untuk misi kali ini, aku cuba berusaha menempuh dugaan untuk mencapai target aku dalam SPM tahun ni. Sejak tahun lepas (2009), aku sudah mula bersaing (agak sengit kot) dengan kawan-kawan dalam meningkatkan pencapaian keputusan peperiksaan. Dua hari lagi adalah hari persekolahan. Bermakna, tidak lama lagi aku akan bertemu rakan-rakan sama-sama belajar dan sama-sama bersaing aku. Dan misi meningkatkan tahap IQ kami sudah hampir bermula. (Agak tidak sabar ya...)

Sewaktu masih di kelas menengah rendah dulu, aku hanya mendapat sekitar top 10 dan kadang-kadang top 5 dalam kelas (tingkatan 3). Sepanjang persekolahan aku, aku tak pernah dapat top 3 kecuali sekali waktu aku tingkatan 2. Itu pun kira nasib juga lah. Apabila menghadapi PMR, keputusan aku meningkat, agak baik dari keputusan sebelumnya, tapi tidak membanggakan. Huhuhuhu...

Bila naik menengah atas, tingkatan 4, aku ambil pelajaran elektif yang,,,,,, agak susah juga lah. Aku taklah ambil aliran Sains Tulen macam kawan-kawan aku. Kebanyakkan kawan-kawan aku yang sama-sama belajar di tingkatan 2 dan 3 (tingkatan 1 dulu aku tak belajar betul-betul) dulu masuk kelas aliran Sains Tulen. Ahmad Saifullah Bin Mohd Salleh dan Nor Azila Binti Suhaimi masuk kelas 4 Bouganvilla dan ambil aliran sains Tulen Reka Cipta (mata pelajaran reka cipta ada slash dengan ICT). Mimi Nor Asmida Binti Saidin, Nur Afifi Bin Sabar, Mohd Faizzakwan Bin Awang Adi, Mohd Khairul Anwar Bin Mohd Salleh, dan entah siapa lagi aku dah lupa arr... dorang masuk SM Teknik dan Vokasional dalam aliran Vokasional, ada Sains Tulen. Afifi dan Khairul Anwar duduk dalam satu kelas :D. Diyanah Zafirah (saingan hebat Saifullah di tingkatan 3) dan Muhammad Zain Bin Muhd. Zaim (sepupu tiriku) pun masuk SM Teknik, dalam aliran Teknikal, lagilah ada Sains Tulen. So, semenjak kami terpisah-pisah, aku tak ada kawan yang betul-betul rapat dan baik di kelas.

Aku sendiri pula, seperti yang korang lihat kat profil aku, aku sekarang belajar di Aliran Sains Sosial Pengajian Islam B.Arab Tinggi. 5 mata pelajaran teras ialah BM, BI, Math, Sejarah, dan Sains. 5 Mata pelajaran elektif yang disediakan di dalam kelas ialah B.Arab Tinggi, Pen. Al-Quran dan As-Sunnah, Pen. Syariah Islamiah, Add Math, dan Prinsip Akaun. Satu mata pelajaran tambahan yang aku pelajari sendiri bersama-sama Shareen dan Sakinah dan ambil exam dengan Ustazah Munyati ialah Tasawwur Islam. 11 Mata pelajaran semuanya. Dan yang paling susah untuk lulus ialah Prinsip Akaun dan Add Math. Tetapi kedua-duanya aku tak mau drop la. Sains pun aku susah nak lulus. Huhuhuhu...tapi, sains tu aku tak pernah ambil kisah... :-?

Jadi, Nurfatihah Athirah Binti Abbas (aku), Siti Hajar Binti Kamaruzzaman, dan Nur Sakinah Binti Wan Nasir telah merancang misi pencapaian SPM 2010 sejak hujung tahun 2009. Kami merancang untuk sama-sama saling tolong-menolong dan mencari guru untuk meningkatkan pencapaian gred pelajaran yang kami susah nak tingkatkan.
Shareen tidak termasuk dalam misi ini??? Sepatutnya Shareen pun aku masukkan dalam misi ini. Tapi memandangkan sikap dia sendiri yang berubah-ubah dengan aku dan agak menyebalkan jiwaku, aku tak masukkan dia dalam misi ini. Risau mengganggu misi yang dah siap aku, Hajar, dan Sakinah rancang awal-awal ni.
Kenapa aku bersama dengan Hajar dan Sakinah?? Hajar ni pelajar yang selalu mendapat nombor 1 dalam kelas. Sakinah yang duduk bersebelahan dengan Hajar pun sekarang dah mula naik top-3. Aku pula dalam top-5 yang hampir-hampir menjejak top-3. Dan kami bertiga dah mula akrab (Akrab Persahabatan??? :p).
Kenapa salah seorang pelajar top-3 tidak ada dalam misi kami??? Salah seorang pelajar top-3 tu ialah Nur Anis Afiqah. Dia memang tiada dalam misi kami sebab Anis dah ada dua orang sahabatnya yang perlu dia bantu dalam meningkatkan keputusan peperiksaan mereka. Anis dah bertiga dengan Nur Anis Shazana (bukan dia punya twin ya) dan Nor Atikah. Dah ada dua kumpulan yang memiliki ahli yang sama kan?! Sampai satu masa nanti, mungkin kami akan bergabung jua. InsyaAllah la...

Tak payah cerita panjang lagi...
Misi Meningkatkan Pencapaian SPM 2010 adalah misi utama aku. Juga bersempena dengan Visi dan Misi SMK Mutiara, W.P Labuan (sekolah aku ok) yang menyatakan SMK Mutiara Cemerlang Tahun 2010.

Agak tunggang-langgang mungkin ayat yang aku tulis di atas. Hahahahaha... aku menulis tanpa berfikir panjang.

Seterusnya ialah misi aku dalam dunia penulisanku. Kebanyakkan hasil penulisanku sebelum ini selalu tergantung. Dan tidak kurang juga yang agak tidak memuaskan. Dalam artikel aku untuk cabaran "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL", aku menghuraikan topik itu melalui kehidupan pelajar dan penulis. Jadi, Misi Tahun 2010 aku juga berlatarkan kehidupan pelajar dan penulis. Yang ini tak perlulah aku hurai panjang-panjang macam di atas. Yang pasti, aku cuba usahakan untuk menghasilkan penulisan yang baik. Usaha lagi untuk menambah-baikkan hasil penulisanku. Tapi, aku sendiri tidak sangka dapat menyiapkan sebuah cerpen yang bersambung dari cerpen aku sebelumnya dalam masa yang singkat. Dan juga, aku dapat menyiapkan dua buah cerpen dalam masa yang singkat. Hah?! Siap dengan gambar-gambar pulak tu...
Bagi sesiapa yang belum baca lagi kedua-dua buah cerpen itu dan ingin membacanya, anda boleh click tajuk cerpen itu di bawah:
Jangan lupa tanggalkan komen anda ya :)

Ok... aku malas nak membebel banyak-banyak... mood agak kurang baik. Adakah aku bakal kehilangan my close friend again???

Ok ar... ayat pun tunggang-langgang, tak macam ayat seorang penulis kot.
Akhir kata, "HIDUP BERANI UNTUK GAGAL"

Tak lupa juga signature aku XD
"Renungkanlah... fikirkanlah... huraikanlah hujah anda..." N Athirah.


P/s: SMK Mutiara, W.P Labuan ada dua link.
Blog SMK Mutiara: http://smkmutiaralbn.blogspot.com/
Laman Web SMK Mutiara yang baru dilancarkan pada 1 Januari 2010: http://www.smkmutiara.net/

No comments:

Post a Comment

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...