Ahad, 21 Jun 2009

Semalam...

20 Jun 2009 (Sabtu)
tu tarikh semalam... bukan hari ini...

Semalam, ayah aku kerja. So, hanya aku, ibu dan adik-adik aku sahaja yang ke bandar bersama. Si Firah, adik aku yang tingkatan 2 ada acara > Guru Kelasnya, Puan Asmahan belanja dia dan rakan-rakan sekelasnya makan sebelum Puan Asmahan pindah. Si Atikah, adik aku yang darjah 6 tu tiada kelas tambahan > kelas tambahannya batal sebab memang tiada kelas tambahan dalam jadual sebenar kelas tambahan. Dan,, dia nak beli kasut baru Ibu pula nak cuci gambar, sambil-sambil tunggu acara si Firah selesai. Aku sendiri, memang perlu ke bandar sebab nak minta ibu belikan buku graf :D . Untuk kegunaan matapelajaran Mathematics. Wathiqah pula, kalau bab jalan-jalan, dia meamng nombor satu. Jalan-jalan saja maunya.

Hampir jam 11 pagi, kami hantar si Firah ke Ujana Kewangan. Manakala, aku, ibu, Atikah dan Wathiqah menuju ke Utama Jaya Superstore. Nak beli kasut Atikah dan buku graf aku. Selepas dari Utama Jaya, kami selesaikan urusan lain dahulu kemudian barulah ke Ujana Kewangan.

Di UK, aku dan Atikah berpisah dengan ibu dan Wathiqah. Aku dan Atikah menuju ke CLL Colour Photo (kalau aku tak salah tu nama kedai tu), nak cuci gambar. Sebelum ke CLL, kami terserempak dengan Shazana, Nor Atikah dan Azrina (kawan-kawan sekelas aku). Berbual jap tanya khabar (padahal semalamnya jumpa di sekolah). Azrina bagi tau aku yang malam semalamnya Abg Bibeh (Kamirul) call dia sampai habis kredit. Lepas tu, Shazana pula kata aku dengan Saiful. Hahaha... ber-sms pun tidak, jumpa lagilah tidak. Kemudian kami berpisah sebab adik aku, si Atikah dah tarik aku.

Lepas uruskan gambar yang nak dicuci, aku diberitahu 30 minit kemudian barulah gambar tu siap. Jadi, kami menuju ke Monegain Sdn. Bhd. untuk melihat-melihat kalau-kalau ada Detektif Conan keluaran baru. Tapi, apa yang kami hendak itu tidak ada. Alahai...

Ketika berada Monegain, ibu menelefon aku. Ibu kata, berjumpa di Boujes (tak pasti betul atau tidak ejaan tu). Selepas dari Monegain, aku pergi kedai telefon untuk reload nombor maxis aku. Reload RM3 ja. Nak beli reload card RM5 celcom sekali, tak pulak cukup seringgit duit aku.

Selepas me-reload, barulah kami ke Boujes. Waktu tu, ibu baru ja lepas beli baju untuk Wathiqah. Dari Boujes, kami call si Firah. Dah dekat jam 12 dah. Tapi, dorang belum selesai lagi. Jadi, kami menuju ke Food Court untuk makan roti canai dan minum air (milo ais). Lepas dari Food Court, aku dan Atikah terus ke CLL Colour Photo untuk ambil gambar (dah lebih 30 minit). Kemudian barulah berjuma dengan si Firah. Mulanya nak balik, tapi terpaksa batalkan sekejap sebab nak ke tandas (tapi, bukan aku yang ke tandas).

Waktu dalam perjalanan ke tingkat atas menuju ke tandas, aku terserempak dengan Saiful di tangga. Alahai... panjang umur dia. Baru tadi Shazana sebut. Mulanya aku tak perasan dia. Dari jauh aku perasan dia senyum-senyum. Dah dekat barulah aku kenal.

Lepas jalan-jalan, barulah kami balik rumah. Penat.


***


Petangnya...
Aku hantar sms kepada orang yang sms dan missed call aku (2 nombor ja) kat nombor maxis aku, bertanyakan siapa. Dan respon yang aku terima cuma daripada orang yang missed call aku tu. Tapi, dia pulak tanya aku balik... dia yang missed call aku dulu.

Mulanya dia macam tak kenal (konon), jadi, aku kata tak apalah kalau masing-masing tak kenal. Tapi, dia kata dia kenal aku. Katanya aku bersaiz badan kecil. Kuang haja'. Siapa ni orang???
Dia suruh aku teka sendiri. Macammanalah aku mau teka. Suara pun aku tak dengar. Cuma sms ja. Kalau si Saiful, nda apa jua (fikirku... dia pulak yang terlintas difikiranku).
Katanya aku pernah jumpa dia. Masalahnya, behamburan banarnya orang yang aku pernah jumpa.
Pabila aku tanya bila kami berjumpa. Katanya suatu ketika dahulu. Kalau dia kata Karambunai, boleh-boleh saja aku meneka.
Katanya aku kenal dia. Tapi, siapalah dia? Aku tanya, dia masih mahu berteka-teki.
Katanya dia kenal aku mendalam lagi? Siapalah ni orang??? Keboringan aku melayan kerenah tu orang. Tapi, aku tetap mahu tahu.
Sekali dia kata > Favorite colour black.. makanan roti canai food court, argh! Tak salah lagi dia.
Saiful lah! Siapa lagi?! Aku bagitau dia time dia jadi patner aku dalam kem RMJM di Karambunai, Sabah.
Hahaha! Dia tanya aku balik siapa dia. Aku jawab > Saiful. Siapa lagi kalau bukan orang yang kata aku nak kerja di Pustaka Melayu (dia lupa nama Dewan Bahasa dan Pustaka).
Dia reply, > Ha3, sekali-sekala jadi tukang angkat gas! Ha3.
Huhuhu... macamlah aku ni tak boleh angkat gas.

Sekali dah saling kenal tu, rancak kami ber-sms.
Kemudian, dia minta aku tolong buat ayat untuk pembentangannya > The Danger of Sigup (Bahaya Rokok). Blur jugak aku. Sebab aku biasa buat pembentangan spontan. Dia pun macam tu. Tapi dipaksa be-skrip. Dia pun rimas.
Akhirnya, aku suruh dia buat ja macam karangan huraian. Hahaha...

Perbualan kami tergendala ketika aku nak makan.

Aku sangka tamat sampai situ ja. Sekali sebelum aku tidur, dia sms. Rupanya dia tunggu aku. Hahahaha...

Waktu tu, dia luahkan masalahnya. Pertama kali dia meluahkan problem-nya pada aku. Selama kem, aku tengok dia macam tiada masalah ja...

Aku tolonglah juga apa-apa yang patut. Setiap manusia tidak lepas dari sebarang masalah...



* Oklah, sampai sini ja cerita aku. Aku tak tau nak buat macammana penutup...

Wassalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...