Thursday, March 10, 2011

Contest ' Resepi Pilihan ' Sinar Raudah

Tarikh tutup 12 Mac 2011 tepat pada pukul 12 tengahari

Contest ' Resepi Pilihan ' Sinar Raudah ini dianjurkan oleh penulis blog SINAR RAUDAH.

Korang ada resepi yang nak dipertaruhkan?

Klik sini untuk join.


Ok... ini resepi dari aku:

Resepi ni adalah resepi keluarga... Mempunyai lebih khasiat terutamanya untuk wanita lepas bersalin. Selain itu, masakannya pun sedap kalau dimasak dengan betul dan bahan yang cukup.

Sup Ayam Bercendawan

Ramuannya:
Minyak bijan
Bawang putih (seulas)
Bawang merah (seulas)
Halia (lagi banyak lagi terasa =D)
Kicap pekat
Serbuk lada sulah (lada hitam)
Garam
Aji-na-moto
Air

Bahannya:
Cendawan kering / Kulat (cendawan kering yang jual packing kat kedai tu)
Ayam

Penyediaan ramuan:
Tumbuk dengan lesung atau blender-kan bawang putih, bawang merah, dan halia.

Penyediaan bahan:
Potong ayam mengikut potongan kegemaran masing-masing. Manakala cendawan tersebut direndam dengan air sehingga kembang (untuk cepat, rendam dengan air panas). Kemudian potong kecil-kecil (batangnya dibuang lah). P/s: Jangan lupa basuh ayam dan cendawan tu.


Penyediaan masakan:
  1. Tuangkan minyak bijan ke dalam kuali dan panaskan (agak-agak minyak tu cukup untuk tumis bawang dan halia serta cendawan dan ayam).
  2. Tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia yang sudah ditumbuk / blender sehingga terhidu aromanya. =D (bau minyak bijan pembuka selera)
  3. Kemudian, masukkan cendawan dan ayam yang sudah dipotong-potong tadi, ditumis bersama bawang dan halia.
  4. Kemudian barulah tuangkan kicap dan gaul di dalam masakan.
  5. Masukkan serbuk lada sulah secukup rasa ke dalam masakan.
  6. Masukkan garam dan aji-na-moto secukup rasa.
  7. Akhir sekali barulah tuangkan air secukupnya dan gaul. Biarkan sehingga mendidih.
  8. Dah mendidih, jangan lupa rasa supnya, kalau tawar, tambahlah garam. Kalau rasa kurang lada sulahnya, tambahkan saja. Kalau tengok nampak cair (kurang) warna kicapnya, tambahkan kicap.
  9. Dah selesai, tutup api dan siap untuk dihidang.
  10. Makan bersama nasi, sedap... Lagi-lagi ketika masih panas.

Nak sertakan gambar... Tapi, dalam masa terdekat ni belum beli bahan-bahan untuk masak masakan ni. Huhuhu...

    2 comments:

    1. First nak ucapkan terima kasih coz sudi join contest sinar raudah. Penyertaan memenuhi syarat yang sinar raudah inginkan.Good luck ok!

      ReplyDelete

    Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
    Harap maklum...