Sunday, December 19, 2010

CONTEST CERPEN SESEDAP RASA



Hari yang cerah. Gadis comel bertudung itu sedang menikmati hidangan nasi ayam dan air coke di sebuah restoran yang terletak di tengah bandar. Kekusyukannya menikmati hidangan tersebut membuatkan dia tidak menghiraukan manusia-manusia di sekelilingnya. “Best makan kat sini waktu-waktu bosan begini. Makanannya pun sedap,” gadis itu bermonolog.

Ain Zulaikha. Itulah nama gadis comel tersebut. Hari cuti sekolah merupakan hari yang membosankan baginya. Oleh yang demikian, dia keluar bersiar-siar di bandar seorang diri memandangkan kedua-dua ibu bapanya sedang sibuk bekerja. “Huh! Lepas makan ni nak pergi mana ya?” Fikirnya. Dia memerhatikan pakaiannya, memastikan tiada sebarang kekotoran pada pakaian tersebut. Hari itu adalah hari Jumaat, dia mengenakan baju kurung berwarna kuning dengan tudung merah jambu untuk keluar berjalan.

Selepas membayar makanannya, Ain keluar dari restoran tersebut. Dia berjalan-jalan dan singgah di kedai-kedai yang dilintasinya bagi melihat mana-mana barang yang boleh menarik perhatiannya. Ketika dia baru lepas menyeberangi jalan, tiba-tiba kedengaran bunyi hon kereta yang kuat. Ain segera menoleh…

“Hoi, budak! Kau nak mati ke ha?! Kalau nak lintas jalan tu, tengok kiri kanan lah dulu?!!!” Jerit pemandu teksi yang membunyikan hon tadi lalu memandu pergi.

“Aik?! Apa kena dengan orang tu? Kenapa aku pula yang dimarah? Aku dah habis seberang jalan baru dia datang, tiba-tiba aku pula dimarah. Bengangnya!” Ain mengomel sendirian.

“Manusia tu ada masalah mental kot nak marah-marah. Huhuhuhu…” monolog seekor kucing yang berada tidak jauh daripada Ain. (Hahahahahaha…)

Dengan wajah bengangnya, Ain berjalan laju menuju ke arah yang dia sendiri tidak pasti. Ke mana kakinya melangkah, ke situ lah yang dia tuju. Tanpa diduga, tiba-tiba…

GEDEBUB!!!! “Aduh!” Ain terjerit kecil. Dengan wajah merah padam dia bangun kembali.

“Aduuiii… malunya. Macammana aku boleh terjatuh ni…” gumamnya sambil menyapu debu-debu yang melekat pada bajunya.

Sedang menyapu kotoran degil pada baju kesayangannya itu sambil menoleh ke serata arah, Ain terpandang seorang lelaki yang agak kacak tidak jauh di hadapannya. “Waaah! Tu kan mamat yang aku admire sangat tu. Dia ada kat sini la…” bisik hatinya. Matanya tidak lepas memandang lelaki tersebut.

Love-love pelbagai saiz mula berterbangan di sekeliling Ain yang sedang melihat gelagat lelaki yang diminatinya itu, “aisyeehhhhMAN! Cutenya dia senyum. Aaaahhh! Terpikat hatiku.”

Sedang kusyuk berkhayal sambil memerhatikan jejaka idamannya itu. Tiba-tiba yang ke sekian kalinya…
“Embun pun takkan mampu menyubur sekuntum
Bunga yang layu pada musim luruh
Yang dulunya mekar disinar suria
Bila sudah kering pasti akan gugur
Seperti cinta kita…” lagu chorus Kebahagiaan Dalam Perpisahan nyanyian Shahir AF8 berkumandang dari telefon bimbit Ain Zulaikha menandakan sms masuk.

“Adoi! Siapa pula kacau daun ni!” Ain membebel sendirian sambil mengeluarkan telefon bimbit dari poket baju kurungnya.

“Hek eleh! Ada juga manusia misteri minta kredit dengan aku. Dia ingat aku ni taukeh kredit ke apa?” Ain membebel lagi.

Kemudian dia menoleh kembali ke arah dia melihat jejaka idamannya tadi. Namun, lelaki tersebut telah hilang dari pandangannya. "Alah! Sms minta kredit ni punya pasallah kacau aku tengok mamat tadi. Kan dah hilang!" Ain membebel untuk ke sekian kalinya.

“Huh! Daripada aku bagi macam tu saja kredit kat orang, lebih baik aku anjurkan contest dan hadiahkan pemenangnya wang tunai atau topup.” Kata Ain sambil tersenyum.

Ain berpaling ke arah kamera video yang merakamkan lakonan kisah Ain Zulaikha, kemudian dia berkata, “kepada para penonton, kalau nak dapat hadiah topup atau tunai, sertailah Contest Sesedap Rasa anjuran Ain Zulaikha. Kepada para pembaca blog, anda boleh click banner kat bawah...”

"Cara penyertaannya mudah sahaja..."



“Hadiah-hadiahnya seperti yang tertera…” sambung Ain lagi.



"Cepat-cepat hantar penyertaan sebelum contest tamat! Norgadis Labuan, Iera Afzu, Anda di-tag!"

Sekian... Cerita tamat...

2 comments:

  1. ADA UPDATE UNTUK CONTEST INI, SILA TINGGALKAN KOMEN

    http://ainzulaikhas.blogspot.com/2010/12/update2-contest-cerpen-sr.html

    ReplyDelete

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...