Sunday, February 7, 2010

KEJOHANAN OLAHRAGA SMK MUTIARA KALI KE-7 2010

Agak terlambat untuk aku menulis entri mengenai Sukan Rumah-rumah Sukan SMK Mutiara ni.

Seperti tahun-tahun lepas sejak tahun 2007, nama rumah-rumah sukan masih lagi sama; Achillea, Begonia, Camelia, dan Dahlia. Dan aku still di Rumah Sukan Camelia, rumah sukan berwarna kuning. Sejak dulu lagi, acara kegemaran aku sebenarnya perbarisan. Tetapi, perbarisan rumah sukan yang aku sertai tak pernah nak menang. Paling-paling pun, dalam nombor 3 saja. Tahun lepas pun aku still sertai perbarisan walaupun di saat-saat akhir aku turut dimasukkan dalam acara lari 4x100 meter perempuan bawah 18 tahun. Kedua-duanya pada hari yang sama, jadi aku agak kelam-kabut waktu tu. Nasib baiklah mood aku, Khairul Anwar (komandan waktu tu), dan Afidah baik pada hari tu. Kalau tak, memang tak terpeduli dah kontinjen perbarisan rumah sukan kami.

Nurfatihah Athirah (Tyrah), Nor Azila (Zylas), Liyana (Ayu), Nor Lela (Rock) - pelari 4x100 meter perempuan bawah 18 Rumah Sukan Camelia 2009
(Beberapa bahagian aurat terpaksa di-censore. Zaman jahiliyah dulu >.<)

Walaupun akhirnya, acara 4x100 kami hanya dapat no.4 sebab aku bukannya laju lari pun. Dan acara perbarisan hanya dapat no.3 kalau tak silap aku, tapi, tahun lepas aku betul-betul happy.

M. Khairul Anwar, Afidah, Athirah - tiga gang sahabat yang akrab suatu ketika dahulu (dah lama sangat ke berlalu? :D)

Tu zaman Khairul Anwar masih ada... sekarang, dia dah kat SM Teknik W.P Labuan... dan aku sendiri tahun ni dah tak hubungi dia dah. Bila aku berada di Stadium Matrikulasi W.P Labuan, terkenang pula kenangan kami kat sana tu.

Tahun ni, aku kira nak 'bersara' dari perbarisan (kelakar jua ayat tu). Sebab, Khairul Anwar dah tak ada. Afidah pun tak nak ikut perbarisan lagi. Aku pun dah... kehilangan semangat untuk perbarisan. Jadi, aku minta cikgu masukkan acara. Cuba nak masuk lompat jauh, orang dah cukup ar. Minta jalan kaki 3000 meter, dan 4x100 meter...kira nak cukupkan orang la. Sekali, cikgu tambah namaku dalam lari 1500 meter dan 4x400 meter. Hahahaha... aku manalah mampu sebenarnya tu.

Tapi kan, ni lagi lah lucu (kalau korang rasa lucu la)... hari pertama di Matrikulasi, 4 Februari 2010 (Khamis) aku daftar nama untuk acara yang aku ikut. jalan kaki 3000 meter ada namaku. Tapi, 1500 meter tak ada pula. Rupanya, cikgu batalkan acaraku tu sebab takut aku penat. Acara jalan kaki 3000 meter tu boleh menyebabkan pengsan.

Waktu aku dalam acara jalan kaki 3000 meter, punyalah penat. Aku tak berapa pandai cara jalan kaki untuk acara tu. Jalan aku pun, biasa ja. Cuma, aku taklah ketinggalan jauh di belakang dari peserta-peserta lain. Walaupun dapat nombor terakhir (entah berapa orang telah berhenti awal sebelum menamatkan 7 setengah pusingan sebab sakit), kira ok la sebab aku tamatkan juga 7 setengah pusingan tu. Tapi, sekali dah sampai garisan penamat dan aku menuju ke tepi padang, punyalah bergegar kakiku waktu tu. Dah aku tak biasa dengan sukan-sukan macam ni kan. Dah tu, waktu balik perutku sakit sangat. Entah apa yang aku tersalah makan hari tu. Aih... sanggup ku tahan dari masuk tandas kat Matrik tu sebab tandads punyalah berbau...

Pada hari kedua sukan di Matrikulasi, 5 Februari 2010 (Jumaat) acara aku ialah 4x400 meter dan 4x100 meter. Sanggup ni aku tak makan dulu dan minum pun sikit sebab bimbang waktu lari nanti aku berasa sakit. Sekalinya, 4x400 Camelia kumpulan B dibatalkan sebab kami tak cukup pelari. Punyalah kami happy... hahaha... 4x100 pula kami sertai. Tapi, dapat dalam nombor 5 untuk kumpulan kami kalau aku tak salah. lawan kami atlit bah. Bukan senang nak kalahkan. Tapi, nasib akulah time tu, tapak kaki aku rosak sebab lari atas trek tak pakai kasut. Tahun lepas pun aku lari tak pakai kasut. Tapak kaki aku ok saja... tak sakit. Tapi tahun ni, punyalah sakit. Terkoyak saja tidak bah kulitku. Berjalan pun susah sebab tak dapat berdiri betul-betul dan berjalan macam biasa disebabkan kesakitan. Kaki aku pun sakit sebab terpaksa menampung berat badan aku (yang sebenarnya kurang berat dan tidak stabil dengan ketinggian aku) hanya kerana tapak kaki aku tak dapat berpijak betul. Nasib baik bangun pagi keesokkan harinya dah hilang sakitnya.

Hari Sabtu 6  Februari 2010, acara penutup di Padang SMK Mutiara. Ada acara penutup lain seperti lompat tinggi, lompat jauh, lontar peluru, dan sebagainya... termasuklah acara terakhir, perbarisan. Disebabkan pada asalnya hari tu aku tiada acara, rasa macam boring pula kan. Jadi, aku kira nak lapor diri untuk sertai perbarisan kalau perbarisan tu tak cukup orang... tapi dengan syarat, ahlinya mesti beri kerjasama. Sebab aku tengok waktu dorang latihan, memang teruk. Kawan aku, Zylas jadi puteri pegang papan tanda. Bila kami sama-sama datang kat cikgu, aku yang belum sempat cakap apa-apa tiba-tiba cikgu pilih aku jadi... maskot! Alamak! Tiada dalam perancangan dan pemikiran aku. Aku tak ada pengalaman jadi maskot la. Kalau berkawad boleh la. Waktu tu lah aku tak teranah. Malu pun ada. Hahahaha... Mulanya aku ingat aku jadi rama-rama sebab ada orang kata maskot kami rama-rama. Sekalinya, lebah la oii... Aku jadi bee. Tapi, aku redhakan saja sebab tahun ni pun aku last kat sekolah tersayang tu. Dan aku jadi kanak-kanak pada hari tu! Puaslah cikgu dan kawan-kawan lain 'belek-belek' aku untuk persiapkan watak lebah tu. Hahahaha... Kata cikgu, dari jauh aku nampak macam lebah betul. Hahahaha... Bukannya aku bersara dari perbarisan, tapi, aku bersarang pula kat perbarisan! Punyalah lawak. Tapi, kreatif betulla cikgu buat maskot lebah tu. Hehehe... Aku jadi maskot tu aku malu tau. Tapi, aku tebal-tebalkan muka ja. Perbarisan Camelia tahun ni memang power. Tak macam tahun-tahun lain. Ahli-ahlinya pun dipakaikan cermin mata gelap. Hahahaha...
Tahun ni Pasukan Camelia menyengat sampai dapat tempat JOHAN untuik perbarisan. Pertama kali dalam sejarah hidupku menyertai perbarisan. Tapi, aku jadi lebah susah nak duduk la. Huhuhuhu... 'punggung' kat belakang menganggu. Hahahaha... Ketawa saja aku ni kan. Bukan apa, bila kenangkan balik, kelakar la. Aku tengok gambar kontinjen kami kat laman web SMK Mutiara pun aku rasa nak ketawa. Macam bukan perwatakan aku dah. Hahahaha... Ketawa lagi... Tapi, walaupun perbarisan dapat johan, keseluruhan kami dapat nombor terakhir la. Huhuhuhu... atlit dah kurang dah tahun ni...
Apa-apa pun, tak kisahlah. Aku dah happy balik gara-gara pengalaman melucukan tu.

I'm a bee... Hehehehe... 
Nampak tak bee kat depan tu. Kenal tak siapa tu...? Hahahaha... Nasib baik si pemegang bendera tu ada untuk temankan bee tu kan. Hehehehe...

Keputusan Kejohanan Olahraga Tahunan


* Gambar-gambar tahun lepas tu, yang gambar aku dengan pelari 4x100 tu aku dapat dari Cikgu Hisyam. Gambar geng sahabat tu aku dapat dari Afidah.

** Gambar/rajah yang lain tu aku dapat dari laman web SMK Mutiara.

No comments:

Post a Comment

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...