Jumaat, 10 Julai 2009

Pemansuhan PPSMI

10 Julai 2009 (Jumaat)

Kawan-kawan aku kat sekolah ramai yang bising selepas mengetahui Pemansuhan PPSMI adalah pada tahun 2012.

Selepas guru Add Math kami, Encik Ismail memberitahu bahawa Add Math nanti dalam bahasa melayu, ramai yang happy (tidak termasuk aku... kerana aku tahu zaman kami masih lagi bahasa inggeris). Tapi, apabila diberitahu semua tu terjadi pada tahun 2012, semua bising. Baru aku bagitau bahawa pemansuhan PPSMI ditangguhkan sehingga 2012. Jadi, ramailah yang tak puas hati. Nasib koranglah...

Sebenarnya, aku tak kisah Mathematics dalam bahasa Inggeris. Sebab semua tu guna formula. Aku ingat formula berdasarkan tajuk. Pelajaran Mathematics aku memang boleh faham. Cuma, Add Math susah sikit. Bayangkanlah, soalan dalam bahasa inggeris, tapi, cikgu ajar guna bahasa melayu. Tidakkah pening tu. Yalah, cikgu ajar tajuknya inggeris, tapi, apabila menerangkan, memang melayu digunakannya. Aduuiiii...

Tapi, kefahaman aku tidak pada Science. Susah aku mahu faham. Sebab, dari sekolah rendah lagi belajar Sains dalam bahasa melayu. Dulu aku boleh pandai Sains, tapi, masuk sekolah menengah, aku dah tak pandai macam dulu dah. Terutamanya, kalau buat kesimpulan. Nasib-nasib ja hari tu boleh jawab dalam bm. So, mana-mana yang aku dapat jawab guna bm, aku jawablah. Tapi, kalau soalan tiada dwi-bahasa, tak guna jugak. Sebab tak faham soalan.

Kata guru Sains kami, "budak Hibiscus (4 HBS - kelas aku) ni makin diajar, makin bodoh." Lebih kurang macam tu. Aduuiii... apalah nasib...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...