Tuesday, July 7, 2009

Berhujah Di Kala Demam

7 Julai 2009 (Selasa)

Entah sejak berapa lama dah aku demam. Selsema, sakit kepala yang tidak menentu datangnya, kadang-kadang rasa nak muntah, dan kadang-kadang tidak mampu bangun. Kalau rasa sejuk tu, memang dah selalu dah. Tambahan pula, sekarang ni kerap hujan.

Hari ni, sebagai langkah bersedia dan berjaga-jaga, aku bawa baju sejuk aku. Memang sekarang aku tak tahan sejuk. Dan tadi, masa mata pelajaran pertama sudah aku memakai baju sejuk. Sedangkan, waktu tu belum pun hujan. Dan, berterusanlah aku pakai baju tu sehingga waktu balik.

Sebelum waktu balik, seperti biasa ialah mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan. Minggu lepas, empat kumpulan dalam masa PSK itu sudah membentangkan 4 perkara Peruntukan dalam Perlembagaan Malaysia - Bahasa, Agama, Kewarganegaraan dan Hak Asasi. Dalam keempat-empat kumpulan tu, hanya dua kumpulan yang membentangkan beserta syarahan di akhir pembentangan seperti yang diminta oleh Guru PSK kami, Cik Jasmini. Kumpulan tersebut ialah kumpulan Kewarganegaraan dan kumpulan aku sendiri, Hak Asasi.

Syarahan dari Kumpulan Kewarganegaraan disampaikan oleh Nur Effa. Budak pidato tu...
Syarahan dari Kumpulan Hak Asasi pula disampaikan oleh aku sendiri, Nurfatihah Athirah. Pertama kali aku menyampaikan syarahan setelah memasuki alam sekolah menengah (baguslah juga... latihan untuk menyertai pertandingan syarahan tahun depan... insyaAllah).

Dan hari ini, giliran kumpulan terakhir, Keistimewaan Orang Melayu, Bumiputera Sabah, dan Sarawak untuk membuat pembentangan. Dan pembentangan diakhiri dengan syarahan dari Nur Sakinah (pelik sikit... permulaan syarahannya tu macam ciplak ayat aku ja. Sebab, ayat tu rasanya tidak diguna oleh kebanyakan orang yang menyampaikan syarahan... aku biasa dengar ayat yang selalu digunakan macam ayat si Effa... adeii...).

Selepas sahaja selesai pembentangan kumpulan terakhir, Cikgu Jasmini menimbulkan persoalan, andainya purata gred untuk orang Melayu dan Bumiputera yang 2.5 tu di naikkan kepada 3.5 (purata penuh, 4.0), kami setuju atau tidak..?

Pada undian awal, hanya 3 orang sahaja daripada 30 orang pelajar kelas kami yang hadir (kalau tak silap aku tadi, hanya 2/32 pelajar sahaja dalam kelas aku yang tidak hadir) bersetuju. Manakala, selebihnya termasuk aku tidak bersetuju. Oleh itu, cikgu minta kami berhujah, kenapa setuju dan kenapa tidak setuju. Waktu itulah bermula perdebatan panas di dalam kelas antara setuju dan tidak setuju. aku sendiri sudah menyediakan beberapa hujah penting. Tetapi, apabila melihat perdebatan panas antara Effa, Falina dan Siti Hajar (pihak yang bersetuju) dengan Rizaizy, Suhaimi, Khairul Azhar dan Shareen Azmi (wakil pihak yang tidak bersetuju), aku malas nak masuk campur. Pandai dah dorang lelaki tu nak bidas-membidas hujah pihak lawan. Aku kira cuma nak masuk kalau dorang tak mampu bidas dah. Akidah pun turut bangun untuk mempertahankan purata 2.5 tu. Aku rasa aku tidaklah perlu bangun sebab apa yang ada dalam kepala otak aku dah pun disampaikan oleh pembangkang-pembangkang yang bangun tu.

Perdebatan selesai dengan keputusan seri. Hehehe... semua hujah pun bagus, betul dan tepat.

Kemudian, perdebatan diteruskan lagi dengan tajuk yang lain. Tajuknya, Bahasa Inggeris wajib lulus SPM, setuju atau tidak. Adeiii.... kalau tajuk ni, aku tak boleh kalah ni.
Mulanya, tajuk tu nak didebatkan minggu depan lagi. Tapi, tiba-tiba pula didebatkan hari ini.

Pada mulanya, cikgu persoalkan kenapa kami tidak setuju. Sebab, mejoriti kata tidak setuju. Dan pada ketika itu, semangat lagi lelaki membuat hujah (terutamanya Suhaimi). Sebab dorang baru ja dapat hujah waktu aku dengan dorang bincangkan soal itu. Sehingga akhirnya, Suhaimi menyatakan pendapat aku itu kepada cikgu. Dan cikgu suruh aku bangun untuk membentang hujah.

Masa tulah kelas panas kembali dengan hujah masing-masing. Aku sampaikan hujah aku, lelaki yang di belakang pun sokonglah. Wakakakaka...
Pada ketika itulah Falina bangun lagi untuk menyampaikan hujahnya (dia ni sebenarnya sepupu (dua kali) aku). Ok. Waktu tu aku sedia mendengar hujahnya sebab aku pun ada pendapat aku sendiri. Waktu tu Falina bangun seorang diri, dan waktu tu juga si Suhaimi berkata, "Eh, Effa! Aku tau tu, kau sokong kami tu. Kau nda setuju kan?!" Aku terkejut juga dan terus berpaling ke arah Effa. Rupanya dia tidak setuju. Hahaha... Maksudnya, hanya Falina seorang sahaja yang terpaksa mengarang idea untuk berhujah. Sebab Effa yang juga pandai berhujah tidak lagi sama-sama berpihak dengannya. Hehehe...

Entah apa hujah Falina waktu tu, aku tidak ingat. Yang pasti, aku bidas juga hujah tersebut. Pada awal sekali, Suhaimi menyatakan pendapat aku kepada cikgu mengenai Negara Jepun yang maju juga tidak menggunakan bahasa inggeris. Apabila cikgu minta aku bangun, aku huraikan pendapat aku tu. Kemudian, apabila aku bidas hujah Falina yang kalau aku tidak silap, dia mengatakan bahasa inggeris diguna pakai ketika keluar negara... aku katakan padanya, "cuba kau bawa bahasa Inggeris tu ke negara Arab. Dorang di sana pun kebanyakannya tidak faham bahasa inggeris. Tapi, orang Arab pun boleh bercakap melayu." Lebih kurang begitulah ayat aku. Memang tidak dinafikan. Orang Arab di sana faham bahasa melayu-indonesia. Dan kebanyakan mereka tidak faham bahasa inggeris. Ini diceritakan oleh beberapa orang yang berpengalaman ke Mekah.

Untuk lebih menguatkan lagi fakta yang aku sampaikan tu, Shareen datang kehadapan dan berkata, "aku pernah mengerjakan umrah. Aku sendiri dengar orang di sana cakap bahasa melayu." Lebih kurang macam tu Shareen cakap. Hah?! Terdiam sebentar si Falina mencari hujah.

Sebenarnya, banyak lagi hujah yang ingin kami sampaikan. Salah satunya, Dr. Sheikh Muzaffar Shukor yang menjadi angkasawan pertama Malaysia tu. Apabila dia nak ke negara... entah aku lupa apa nama negara tempat dia berlepas tu... dia terpaksa belajar bahasa negara tersebut. Bahasa Inggeris tidak dilayan.
Untuk pergi ke Jepun, sudah aku sampaikan hujah aku tadi, pelajar dari Malaysia yang belajar di Jepun pun mempelajari bahasa Jepun sebelum mereka ke sana.

Lagipun, kenapalah mahu sangat Bahasa Inggeris tu menjadi mata pelajaran wajib lulus SPM. Sedangkan, Bahasa Melayu itu pun susah untuk pelajar dapat skor. Inikan lagi bahasa inggeris. Atau sebenarnya mahu membiarkan masyarakat bukan melayu dan bumiputera naik lebih tinggi dari orang melayu dan bumiputera.


Dan persoalan terakhir dari aku yang merangkumi kedua-dua perdebatan yang berlangsung hari ini:
Adakah anda mahu orang melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak yang merupakan penduduk asal Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak ini tenggelam ke bawah dek kenaikan masyarakat bukan bumiputera di Malaysia ini?
Sedarkah anda bahawa Keistimewaan Orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak sekarang sudah mula tergugat?
Lupakah kamu sudah pada 7 Wasiat pemimpin terdahulu?
Dan, di manakah semangat cintakan bahasa utama negara kita yang sudah diguna pakai sejak zaman kemerdekaan dan sebelum kemerdekaan dahulu?
Jika Orang Inggeris, Jepun, China, India, dan Arab yang datang ke Tanah Melayu dahulu pun boleh bercakap Melayu, untuk apa bahasa lain pula ingin kita utamakan?
Siapa lagi yang ingin memartabatkan bahasa kebangsaan kita, melayu itu kalau bukan kita sendiri..?

Renungkanlah... fikirkanlah... huraikanlah hujah anda...

Mungkin ada lagi persoalan lain... tapi, banyak dah persoalan ni sebenarnya. Jarang sebenarnya aku berhujah. Tetapi, apabila aku rasa pendirian aku tercabar, beginilah jadinya.


Soalan daripada Falina: "Kalau tidak mengapa inggeris gagal, yang penting SPM lulus, hendak jadi apa kamu nanti?"
Soalan itu dijawab oleh beberapa orang kawan aku di kelas, "Jadi tukang simen pun mahu cakap inggeris ka?"
Untuk jawapan dari aku, "Tidak semua pekerjaan memerlukan bahasa inggeris, bukan? Dan tidak semua orang melayu dan bumiputera 'bodoh' dalam bahasa Inggeris." Fikirkanlah.

Satu lagi, teknologi seperti komputer menggunakan bahasa inggeris. Ya, tidak dinafikan. Tetapi, bahasa komputer tidak sama seperti bahasa inggeris tulen. Cubalah terjemahkan beberapa bahasa komputer tu menggunakan terjemahan inggeris tulen. Lihatlah apa hasilnya. Pelik bukan..? Fikirkanlah.



Sekianlah dahulu untuk kali ini. Kalau disambung lagi, tak habis-habis ni. Hehehe... pandai sudah aku berdebat. Wakakaka...
Kalau pertandingan bahas atau debat, biasanya Bahas Ala Perlimen atau Debat Ala Perlimen. Tu pun masih ikut peraturan pertandingan lagi. Tapi tadi tu, lebih lagi dari ala perlimen. Akakakaka... Sampai adik aku si Zafirah beritahu aku ketika di dalam bas tadi, suara aku boleh kedengaran sampai kelas dorang yang terletak di sebelah kelas kami. Maksudnya, bertapa bisingnya kelas kami dengan debat tu sehinggakan aku perlu meninggikan volume suara aku.


P/s: Ingin tahu 7 wasiat pemimpin terdahulu itu? Akan aku huraikan di blog ini nanti.

P/s/s: Kalau rasa-rasanya ada sesiapa yang ingin menyampaikan hujahnya untuk membidas hujah saya, anda di alu-alukan... Dan alangkah moleknya andai hujah tersebut anda tuliskan sendiri di entri blog anda dan hanya link-kan sahaja kepada saya.
Bersama-sama membentang dan berkongsi idea itu adalah suatu kebaikan.

No comments:

Post a Comment

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...