Isnin, 29 Oktober 2018

Mimpi

Julai lepas aku mimpi jumpa satu kawan perempuan ni. Dalam mimpi aku kenal dia, tapi di alam nyata aku tak tahu siapa dia. Aku jumpa dia kat satu tempat ni macam stadium. Sebab tempat duduk bertingkat-tingkat.

Di depan kawan aku tu ada lelaki. Aku tanyalah dia, siapa depan dia tu. Dia bagitahu lelaki depan dia tu adik beradik, adik dia sebaya aku, satu sekolah dengan aku sekolah rendah dulu. Terus aku kenal siapa lelaki tu melalui hint dia. Aku refuse untuk diperkenalkan sebab aku segan. Tapi sebab kawan perempuan aku ni dah cakap dengan dorang, lelaki yang si adik tu menjenguk depan muka aku.

Sejak tu dia kerap datang jumpa aku. Sampai ada satu time tu kami berjumpa di satu tempat. Tiba-tiba kena tayangkan macam wayang di layar, video pembunuhan kejam. Mangsa ditimpa blok batu besar sampai mangsa hancur berkeping-keping. Terus-terus ditayangkan dengan cara pembunuhan lebih kurang pada mangsa-mangsa lain. Ngeri gila sebab aku nampak macam real. Sangat-sangat trigger sampaikan aku tutup telinga tutup mata, tapi tayangan tu tetap kelihatan dalam mata aku yang tertutup. Aku pula makin tak kuat, rasa macam nak bergulung. Mental aku betul-betul terganggu, sakit rasanya. Kawan lelaki aku tu ada sebelah, dia pegang aku untuk tenangkan perasaan aku lepas tu dia yang minta tutup tayangan tu. Dia hadang tayangan yang masih terpasang guna tangan dia.

Mimpi tu betul-betul buat aku terganggu berminggu-minggu lepas aku bangun dari tidur. Lambat aku nak move on sendiri. Sampai sekarang pun aku masih ingat details mimpi tu walaupun dah berbulan berlalu. Aku bercerita ni pun sambil bayangan mimpi tu macam tengah play di depan mataku.

***

Semalam pula aku mimpi kisah pembunuhan. Tapi watak dalam mimpi aku ni semua aku tak kenal di alam nyata. Yang ni ingatan aku tak kuat sangat. Yang aku tahu, sepasang suami isteri ni saling merindu. Tapi suami dia ada kerja yang membuatkan dorang tak dapat tinggal serumah. Suami dia titipkan isteri dia kat orang yang dia percaya. Macam orang yang dia hormati. Tapi dia tak sangka orang tu akan bunuh isteri dia dan bagi pelbagai alasan masa si suami nak jumpa isteri dia. Punca dia bunuh tu sebab kantoi dengan si isteri tu yang dia ada buat kerja haram.

Lepas tu bila si suami tu dah syak dan ada tanda-tanda isteri dia dah mati, dia marah lah. Tapi sayangnya dia pun kena bunuh. Lepas tu ada lagi watak-watak yang nak bongkar kejahatan orang tu kena bunuh. Ada dalam 4 orang kalau tak silap jadi mangsa bunuh. Turn aku pula mengamuk masa tu. Aku tak puas hati sebab dia bunuh orang, sampai empat. Dan mangsa tu pula macam di bawah tanggungan aku. Aku tak faham sangat hubungan dalam mimpi ni. Tapi kiranya aku nak balas dendam lah. Sampai akhirnya dia kalah dan perlu bayar balik kesalahan dia. Nangis-nangis aku time tu. Kalau tak silap, di akhir mimpi tu dia bayar denda 60 dirham. Itu pun masih tidak mencukupi. Tapi mangsa bunuh tetap tak boleh dikembalikan.

***

Aku tak suka mimpi tentang pembunuhan. Tiap kali aku bangun tidur, aku akan blur. Tapi ada dua malam lepas aku baru tidur. Entah apa cerita mimpi aku tu tiba-tiba minyak masak hang tengah panas dalam kuali tu tersimbah menghala aku. Aku dalam mimpi tu terkejut sampai aku terbangun dari tidur dalam keadaan terkejut juga. Macam betul. Sakit dada aku. Dah la aku selalu masak makanan bergoreng, dapat mimpi macam tu memang buat aku terganggu la.

***

Aku cuma berharap dapat tidur dan mimpi yang menenangkan. Sebab waktu tidur sahaja waktu rehat mental dan fizikal yang aku ada. Kalau mental aku tak dapat rehat, fizikal aku pun tak cukup kuat sebab tertanggung sekali kepenatan tu.

Aku share sikit berkenaan penyakit mental:

1 ulasan:

  1. Assalammualaikum Thirah. gambarnya kakak rasa besarkan thirah sebab kecil bila buka guna komputer.

    BalasPadam

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...