Tuesday, October 2, 2012

Man Jadda

Assalamu'alaikum reader!

Alhamdulillah exam Mandarin I petang tadi berjalan dengan lancar. Boleh tahan senang juga. Nak tulis karakter pun senang. Syukur alhamdulillah. Exam Ulum Al-Hadith Abang Aiman pagi tadi pun dia kata alhamdulillah boleh jawab. Syukur ke hadrat Ilahi atas ilham dan ilmu yang dikurniakan. Esok dan lusa aku free dari exam, tapi assignment Mandarin aku tak siap lagi tau. Hehehehe... Nak siapkan minggu ni. Abang Aiman pula esok exam Al-Lughah Al-Arabiyyah III, lusanya Al-Makhdal Ila Ilm Al-Dakwah. Semoga dia dapat menjawab dengan baik. Sekarang dia tengah study arab untuk esok, katanya alhamdulillah ok setakat ni.

Cakap pasal bahasa arab, kebetulan salah seorang rakan FB, rakan sekolej, rakan sefakulti, tetapi bukan sama kursus, kongsikan pepatah arab "Man jadda wa jada" beserta maksudnya. Tetapi dia tulis terbalik, "Wa jadda man jada" -.-"

Jadi di sini aku pun nak kongsikan sama. Ramai yang selalu kongsikan "Man jadda wa jada" yang maksudnya: Sesiapa yang bersungguh-sungguh pasti akan berjaya. Tetapi aku nak kongsikan pepatah ini panjang sikit beserta maksud yang mendalam...

Zaman sekolah menengah waktu belajar Bahasa Arab Tinggi, kami ada belajar balaghah dan al-hikam wal-amsal. Pepatah yang ini ialah al-hikam wal-amsal.
 
من جد وجد ومن زرع حصد ومن سار على الدرب وصل
 (Man jadda wa jada, wa man zaro'a hasada, wa man sara 'alad-daraba wasala)
Maksudnya:
"Barangsiapa yang bersungguh-sungguh dia akan berhasil, barangsiapa menanam dia yang memetik, barangsiapa yang berjalan dia akan sampai."

Unikkan pepatah arab ni. Ada satu lagi yang dipetik dari Surah Al-Insyirah (ayat 6):

 إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
(Inna ma'al 'usri yusra)
Maksudnya: Sesungguhnya dalam kesusahan itu ada kesenangan

Indahnya Al-Hikam Wal-Amsal. Lagi-lagi kalau dipetik dari ayat Quran atau Hadith. Waktu aku belajar balaghah di sekolah, banyak kata-kata arab yang penuh dengan balaghah (simbolik). Bila dapat hikam wal-amsal, lagilah nampak keindahan sastera arab. Subhanallah... ^_^

No comments:

Post a Comment

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...