Monday, December 13, 2010

KAMI MERAYU

Untuk entri ini, aku menyertai segmen dari blog Abang BEN ASHAARI, segmen "KAMI MERAYU" yang bertujuan untuk meraih simpati mereka yang merokok di tempat terbuka. Mari kita sertai kempen ni ramai-ramai.



Besigup... ni perkataan dari bahasa kat Labuan... maksudnya merokok. Jadi, rokok dipanggil sigup. Tapi, sebutannya bukan macam sign up ya. Hehehe...


Pengalaman saya bersama mereka yang merokok yang mana saya amat tidak suka sama sekali sikap mereka itu:

Banyak sebenarnya pengalaman macam ni. Tambahan lagi aku sebagai pelajar sekolah, banyak perokok-perokok tegar kat sekolah tu termasuk rakan sekelas aku. Tapi, rakan sekelas aku ni bukan lah macam pelajar yang lain yang suka-suka merokok sampai mencemar udara yang dihirup oleh member-member dorang yang tak merokok @ tak suka bau rokok.

Yang ni, aku nak ceritakan pengalaman aku baru-baru ni, hari peperiksaan SPM. Waktu tu aku ada kat kantin sekolah bersama classmate aku, Syafawati dan 'kesayangannya'. Kami sedang mengulangkaji pelajaran Science sebelum menghadapi Sains kertas 2 SPM. Tengah-tengah ulangkaji sambil makan tu (sebab waktu tu waktu rehat), ex-classmate aku time form 1, 2, 3 (form 4, 5 dah jadi classmate 'kesayangan' Syafa sebab aliran kami berbeza) datang jumpa 'kesayangan' si Syafa ni. Lepas tu dia keluarkan sigup (rokok) depan kami. Aku tegur dia, suruh dia besigup (merokok) kat tempat lain. Dia tanya kenapa, aku cakap kat dia, "haring!" Maksudnya busuk. Dia tak hiraukan pula. Geramnya aku. Aku tak suka la waktu makan, ada orang besigup dekat dengan aku. Dah tu, dia minta kami ajar dia sains pula. Aku ni pula jenis yang tak berapa pandai matapelajaran ni. Jadi, dia minta tolong aku cari jawapan sedia ada kat buku ulangkaji sains dia tu. Tambah lah aku geram dengan mamat tu. Buku dia sendiri, aku pula kena tolong cari. Dah macam tu, bau rokok pula semerbak. Yang aku ni pun dengan tangan berulang-kali mengipas asap rokok tu supaya aku tak terhidu. Dia buat derk tak kisah ja. Tak ada hati dan perasaan agaknya. Tak boleh hidup tanpa rokok kot... sebab nak kondem awal. Dia nak kondem awal pun, jangan lah bawa-bawa oragn yang tak merokok... Aduiii...



Rayuan saya pada mereka:

Nak merayu apa? Orang macam dorang ni kebanyakannya tak pandai nak sedar. Tapi, aku minta juga la... Tolonglah jangan nak libatkan orang lain dengan asap rokok korang tu. Dan ingatlah, rokok itu MAKRUH di sisi Islam kerana MEMBAHAYAKAN KESIHATAN. Dan rokok itu HARAM di sisi Islam kerana ia membawa MATI.
P/s: Kalau nak jadi pasangan aku pula, tolonglah berhenti merokok. Hehehe...


Cadangan anda kepada kerajaan terhadap isu rokok ini:

Cadangan kepada kerajaan? Aku tak tau la nak bagi cadangan macammana sebab penjualan rokok ni pun merupakan ASET KERAJAAN. Tapi, aku boleh bagi cadangan ni: terhadkan penjualan rokok, then haramkan penjualan rokok terhadap orang Islam.


Tambahan daripada Abang BEN:
Segmen ini bukan bertujuan untuk anti atau membenci siapa siapa tetapi hanyalah bertujuan untuk berkongsi perasaan kami yang tidak merokok ini terpaksa menghirup udara yg beracun tu ..

No comments:

Post a Comment

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...