Sabtu, 17 April 2010

Penat...

Ha.... aku muncul balik... Aku penat sebenarnya. Kalau ikutkan hati, malas nak update blog. Blog kelas pun tak update lagi ni.

Minggu ni busy pula aku. Hari Isnin lepas (12 April) aku demam selepas jadi 'bee' hari Sabtu sebelumnya tu. Mengampai aku di kelas, terutamanya waktu matapelajaran Add Math. Sebab waktu tu ubat yang aku makan dah aktif dalam badan aku. Ubat Selsema pula tu... mana dapat mengelak. Confirm landing punya. Kesian Cikgu Ismail... aku tak jawab latihan yang dia bagi.

Sebenarnya, aku sangka MTAQ ni cuma ada pertandingan marhaban dan nasyid saja. Sekali Shareen ingatkan aku suruh jumpa Ustazah Syayuzie. Sebab dia pun baru tau melalui Ustazah Siti Sarah yang dia menjadi wakil sekolah dalam pertandingan menulis Khat. Pertandingannya pula dalam minggu depan.
Punyalah aku kelam-kabut. Mulanya Ustazah Syayuzie kata nak siapkan syarahan aku. Tapi sebab dia sibuk, syarahan aku tak siap lagi. Akhirnya aku juga siapkan syarahan aku tu sendiri. Minta disemak oleh Lukhman dan disunting juga oleh dia. Keesokkannya (Rabu) aku bagi kat Ustazah Syayuzie buat semakan lagi. Ustazah ubah isu semasa hujah ke-5, dan tambah satu hujah 'bonus' dalam penutup. Syarahan tu lah yang aku sedang hafal sekarang. Pertandingannya hari Khamis depan 22 April 2010 di SMK Pantai.

Mulai hari Rabu lepas (14 April), aku ada latihan nasyid di sekolah. Banyak kelas aku tinggalkan untuk latihan nasyid tu. Nak hafal lagu baru lagi... Hari Selasa, 20 April 2010 dah pertandingan di SMK Labuan. Punyalah sibuk. Sejak tu, aku selalu penat. Balik rumah, cepat mengantuk.

Hari Jumaat lepas lagilah aku penat. Pagi tu, dari pagi sampai 11.30 pagi (waktu balik sekolah) aku ada latihan nasyid. Langsung tak masuk kelas belajar... buat berat bawa buku ja. Petangnya sepatutnya aku ada Kursus Kepimpinan di sekolah (Hari Jumaat petang dan hari Sabtu pagi hingga petang) sebab aku merupakan Pengawas Sekolah. Tapi aku rasa malaslah nak datang kursus tu. Input lebih kurang ja kot. Lagi pula aku perlu hafal lirik nasyid dan hujah-hujah syarahan aku lagi. Tu lagi penting... untuk sekolah juga. Dan, lagipun, adik aku yang form3 (Librarian) tu pergi.

Petang Jumaat tu aku pergi latihan silat di Gelanggang Silat Gayong SMK Mutiara. Latihan kali ni memang best. Mula-mula macam biasa lah panaskan badan. Lepas tu buat gerakan asas, kemudian gerakan yang best, Gerakan Harimau 10 (asas), 21 (Bengkong Awan Putih), dan 31 (Bengkong Pelangi Hijau). Tapi hari ni, budak-budak Bengkong Awan Putih tak datang. Dorang semua berjawatan kot, hadir Kursus Kepimpinan. Budak-budak asas pun tak banyak macam biasa. Kami yang Bengkong Pelangi Hijau lagilah sikit. 3 putera, 1 puteri saja. Yang lain pergi kursus. Kira aku saja tak pergi kursus lah ni. Petang tu pula tiba-tiba hujan lagi. Tapi, kami teruskan juga latihan. Bukannya lebat pun. Untuk petang tu, kami berlatih tujuh jenis elakkan Bengkong Hijau. Dah kena ajar sebenarnya. Tinggal proses mengingat kembali. Lepas balik-balik praktis secara 'syok sendiri' (kami berempat sama-sama berlatih secara individu membayangkan ada pihak lawan menendang kami), guru minta kami berlatih macammana kalau diserang secara mengejut oleh pihak lawan. Mulanya lelaki saja berlatih. seorang lawan dua orang la tu. Sepatutnya lawan tiga orang. Elakkan yang digunakan hanyalah elakkan pertama hingga keenam saja. Buat ala-ala sparring. Tapi akhirnya, aku pun termasuk juga berlatih benda yang sama tu dengan dorang. Hahahaha. maksudnya, aku lawan lelaki. Nyaman jugalah rasanya... sebab aku perlu buat elakkan (elak/balas) melalui serangan (tendangan) daripada lelaki. Dan aku juga perlu buat serangan (tendangan) dan dielak (elak/balas) oleh lelaki.

Sebelum kami tamatkan latihan kami (tutup gelanggang), guru nak kami semua buat demo. Dimulakan dengan ahli-ahli asas. Akhir sekali ialah kami ahli Pelangi Hijau buat demo. Aku pun termasuk jugalah. Yang lelaki kata, "ladies first". Jadi, aku berada di posisi tengah, Sharizal (form 5) di kanan aku, Shahrizal (form 3) di kiri aku dan Husin (form 5) di hadapan aku. Aku diam tunggu tendangan dorang yang tidak diketahui dari siapa dahulu. Husin buat serangan pertama, aku sempat elak. Tapi aku terlalai sikit... tiba-tiba Sharizal dari kanan buat serangan, smpat la aku elak juga... tapi bukan guna elakkan Pelangi Hijau... aku buat elakkan asas pula... Kemudian Shahrizal dari kiri serang aku, yang ini aku sempat elak dan serang balas. Selsai aku, kami putar posisi... Sharizal (form 5) pula yang diserang. Yang ni kemuncak gila la... Waktu latihan sebelum tu pun, setiap kali aku tendang dia, mesti badan aku terputar waktu dia elak... biasanya dia balas dengan tendang aku Waktu demo tu pun sama, aku terputar ke belakang. Tapi keadaan berbeza. Aku tendang guna kaki kanan,  dia elak (tangkap kaki aku) dan aku terputar ke belakang, kaki kiri aku turut terangkat pulak daa... Sekali dia lepaskan aku, terhentak aku ke tanah. Nasib baik kedua-dua tangan aku sempat block silang kat bahagian dada aku... kuranglah rasa sakit. Hahahah... baru merasa macammana lawan lelaki. Kalau sparring betul-betul, memang nyaman ni. Adik aku yang tengok demo tu kata, lawa posing aku terputar dan terhentak ke tanah tu. Ceh! Dorang tak rasa lagi tu. Tapi, betullah... macam posing lakonan buatan sendiri pula... hahahahaha...

***

Eh! Aku dapat berita, Achik Spin meninggal dunia la... kemalangan jalanraya waktu dia tumpang kereta kawan dia petang tadi kalau aku tak silap (17 April 2010)... Innalillahi wa inna ilahi roji'un... Takziah buat keluarga dia. Baru hari tu aku best-best nyanyi lagu dia. Hmm...banyak pula berita kemalangan dan maut sekarang ni. Di Labuan ni pun dah balik-balik aku dengar berita kemalangan. Astaghfirullah al-azim...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...