Isnin, 1 Februari 2010

Tahun Ni Aku Busy?!

Yalah... aku agak tahun ni aku mungkin busy betul.

Sebabnya...
Tahun ni aku SPM. Jadi, sibuklah mau tingkatkan prestasi pelajaran aku. Tahun lepas aku ambil 11 matapelajaran. Empat daripadanya aku dapat 9G - Add Math, Prinsip Akaun, Sejarah, dan Science. Tahun ni, disebabkan SPM maksima 10 subjek, aku drop salah satu daripada 11 matapelajaran tu. Tapi, bebanan aku tetap juga tak berkurangan. Sebabnya, yang aku drop tu bukanlah salah satu daripada keempat-empat matapelajaran yang aku gagal tu. Tapi yang aku drop tu ialah Tasawwur Islam, matapelajaran yang aku ambil persendirian tanpa guru dan ambil exam kat Ustazah Munyati.

Ni lah kisah aku drop matapelajaran Tasawwur Islam...
27 Januari 2010 (Rabu) hari tu, aku ke sekolah lah macam biasa. Dalam otak masih bingung nak drop matapelajaran apa. Hari tu last aku kena hantar borang pendaftaran subjek SPM tu. Waktu perhimpunan pagi Rabu kat sekolah, tengah-tengah aku jaga pelajar kat barisan dorang tu, aku ternampak Cikgu Wan Ashiba, Guru Kaunseling SMK Mutiara. So, aku segeralah jumpa cikgu tu, minta pendapat tentang apa yang sesuai untuk aku drop. Tujuan aku selepas SPM ialah bidang Pengajian Islam. Dia bagitau aku, matapelajaran Prinsip Akaun adalah matapelajaran bonus... aku boleh pilih cabang lain selain Pengajian Islam. Add math tu lagilah bonus... Penting tu untuk kemasukan ke Matrikulasi. Then, Pen. Al-Quran dan As-Sunnah dan Tasawwur Islam pula hanyalah matapelajaran untuk tambah gred ja untuk kemasukan IPT. Tapi dia kata, terpulanglah pada aku apa yang aku rasa aku nak drop. Katanya, lepas aku buat keputusan, teruskanlah dengan keputusan aku tu tanpa sekalipun toleh ke belakang. Yakinkan diri dengan keputusan aku tu. Baca Bismillah time buat keputusan.

Jadi, aku fikirlah punya fikiir punya fikir, akhirnya aku buat keputusan untuk drop Tasawwur Islam walaupun gred Tasawwur aku bagus tahun lepas. Lagipun, Prinsip Akaun dan Add Math aku dah mula meningkat... aku tak mau drop matapelajaran bonus tu. Rugi tau.

Keputusan muktamad, tak mau toleh-toleh belakang. Aku hanya ambil 10 matapelajaran.
Teras: B.Melayu, B.Inggeris, Mathematics, Sejarah, Science.
Elektif: B.Arab Tinggi, Pen. Al-Quran dan As-Sunnah, Pen Syariah Islamiah, Add Math, Prinsip Akaun.

Aku akan terus belajar Tasawwur tanpa mengambil exam SPM nanti. Tak salahkan untuk aku belajar saja Tasawwur Islam tu. Tambahkan pengetahuan. ^-^


Ok... tu bab subjek SPM aku.
Tahun ni aku tingkatan 5 kan. Bermakna, tahun ni last aku jadi pengawas di SMK Mutiara. Dan tahun ni, aku menjawat jawatan Ketua Skuad Perhimpunan (Perempuan).
Hahahaha... mengingatkan jawatan tugas aku ni, teringat pula kes hari Rabu hari tu, hari yang sama aku dengan kes subjek SPM di atas. Hari tu kan hari memakai pakaian unit beruniform. Aku macam biasalah pakai t-shirt silat warna hitam. Hari tu juga pelajar tingkatan 4 dan 5 ada Sukantara Perempuan Bawah 18 Tahun. Jadi, ramailah pelajar perempuan yang memakai t-shirt sukan sekolah (pelajar dimestikan memakai pakaian unit beruniform..bagi yang tiada, pakai seragam sekolah..sesiapa yang sengaja memakai pakaian sukan tanpa kebenaran ditahan). Cikgu pula suruh tahan pelajar yang pakai t-shirt sukan sekolah tu.

So, aku yang bertugas handle perkara ni pun bingung plus bingung lah. Kalau diikutkan, pelajar perempuan tingkatan 4 dan 5 tu kan kebenaran memakai pakaian sukan tu. Aku macam biasalah menjaga barisan pelajar bahagian belakang supaya tak ada yang cabut lari dari diperiksa atau lari dari tahanan. Disebabkan kebingungan aku tu, aku minta salah seorang rakan pengawas ganti tempat aku dan aku pergi ke tempat Rizaizy, Ketua Skuad Perhimpunan (lelaki) bertanyakan macammana nak buat dengan pelajar yang pakai t-shirt sukan tu. Mula-mula dia kata lepaskan saja. Tapi kemudian kami jumpa Sir Cheah bertanyakan hal yang sama. Sir kata, sesiapa yang bawa pakaian seragam boleh dilepaskan. Tapi yang tak bawa tu catat namanya. Aku pun angguk la dan nak kembali ke bahagian barisan pelajar perempuan.

TETAPI... Sekali aku sampai tempat pelajar perempuan yang kena tahan tu, tambahlah lagi otak aku bingung... Huhuhuhu... Nak tau kenapa? (Kalau nak tau lah...)
Sebabnya, pelajar yang ramai kena tahan tu sebelum aku tinggalkan tempat yang aku jaga tu, bila aku datang balik, semua lesap. Tinggal dua tiga orang pelajar yang baru kena tahan. Alahai... Kalau aku kena soal oleh cikgu, kan haru aku nak menjawabnya...
Mana taknya dorang dapat cabut lari, 'benteng pertahanan' tak kuat. Pengawas perempuan form 5 saja yang jaga tempat tu, manalah cukup. Mana menghilang pengawas perempuan lain form 4 dan form 3??? Takkan semua nak menjaga barisan pelajar menengah rendah saja??? Apa kes macam ni. Aih... harap-harap 'tragedi' tu tak berulang lagi.

Tu baru bab-bab sekolah.
Tahun ni pula aku dapat banyak peluang dalam penghasilan karya. Dan ilham-ilham baru pun mula menimbun dalam otak aku. Wah! Aku agak tahun ni pun aku sibuk menghasilkan karya-karya baru disamping meningkatkan lagi kualiti karya aku.

Dan... aku pun sibuk nak re-design blog aku ni ha... aku rasa boring dah dengan template ni. Bukan tak lawa... lawa juga. Aku sayang sebenarnya dengan template ni. Tapi, korang tengoklah semua tajuk entri aku ni... semua warna oren (tajuk entri tau). Huhuhu... Kat font and color pun aku tak boleh ubah semua warna-warna tu. Sebab template ni dah dikhaskan macam ni saja warnanya. Aku rasa, kurang menarik la... Dan lagi, kalau aku mampu, aku nak buat design blog islamic sikit. Barulah smart. Hehehe...

P/s: Aku tersenarai sebagai ahli Bridget Bestari??? Hehehe... agak menarik dan bersesuaian dengan minat aku...
P/s/s: Ada guru recommend aku jadi editor majalah sekolah?! Satu perkara yang menjadi cita-cita aku... Tapi agak-agak, tak menjadi masalahkah untuk aku pikul semua tanggungjawab yang diberikan...? Insya-Allah boleh...

"N Athirah HIDUP BERANI UNTUK GAGAL!"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...