Tuesday, February 9, 2010

Aku Bergaduh lagi...

Waktu aku menulis entri ni sebenarnya ialah ketika aku tengah tension.

Pagi tadi sekolah aku macam biasa ja... Agak menarik sewaktu matapelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan topik Perkahwinan. Menarik sebab pihak lelaki dan perempuan berdebat mengenai kebaikan dan keburukan lelaki berkahwin lebih dari satu. Lelaki bahagian kebaikan, manakala perempuan bahagian keburukan. Walaupun sebenarnya ada juga lelaki yang aku tengok dia hanya nampak keburukan berbanding kebaikan menyebabkan dia tak ada nak komen apa-apa pun.

Asalnya aku sendiri malas untuk turut serta berdebat mengenai topik ni. Agak kurang berminat... sebab yang aku tahu, isteri yang membenarkan suaminya berkahwin lagi (dengan ikhlas sebagaimana kisah Nabi Ibrahim), di Syurga kelak dia akan dianugerahkan payung emas. Tapi, perdebatan ni bukanlah untuk mempersoalkan hukum kan...

Entah kenapa waktu pihak lelaki dan perempuan panas berdebat (lelaki yang aktif; Shareen dan Suhaimi, yang lain ada yang tak ada idea, ada yang cuma sokong saja dan ada yang no komen... perempuan yang aktif ialah Falina, tapi ada dibantu oleh Akidah dan Annira), tangan aku mula berasa sejuk-sejuk dan sedikit bergetar. Aku tahu alamat itu bermaksud jauh di sudut hatiku melonjak-lonjak untuk bangun berdebat. Tapi, aku diamkan saja... namun akhirnya... jeng-jeng-jeng...

Sebenarrnya aku panas hati dengan hujah lelaki yang sebenarnya senang dibidas. Dan ada hujah yang  agak menyakitkan hati (sikit ja lah sebab waktu tu kan bukan nak bergaduh) menyebabkan kelas bertambah bingit dengan 'boo' pelajar terutamanya sewaktu Shareen yang berhujah. Bila aku ternampak senarai kebaikan berkahwin lebih dari satu yang cikgu tulis di papan berdasarkan apa yang lelaki berikan, terdapat kebaikannya untuk mencegah maksiat. Dalam poin tu saja aku dah tahu apa hujah untuk bidas hujah pihak lawan. Aku taklah berapa ingat sangat apa yang aku cakap. Yang aku ingat, apa guna alasan untuk mencegah maksiat kalau sebenarnya lelaki tu kurang berkemampuan dan hanya memandang pada nafsu lelaki tu menyebabkan yang lain terabai. Dan lagi, bila cikgu tanya apa kebaikan/keburukan dari segi zuriat, dengan cepat Shareen menjawab menambahkan tenaga kerja. Spontan aku berdiri, bagaimana boleh dikatakan menambahkan tenaga kerja kalau zuriat tu sendiri apabila melihat bapa kahwin baru menyebabkan dorang sendiri stress dan mendorong mereka kepada masalah sosial dan kancah maksiat. Itu bukan menambahkan tenaga kerja, malah meruntuhkan akhlak remaja. Betul juga... sebab purata pelajar sekolah bermasalah ialah disebabkan kehidupan keluarganya. Kalau pelajar tu pandai bawa diri tak apa... kalau yang tidak kuat menghadapi dugaan tu, bakal merosakkan diri mereka.

Kesimpulannya, lelaki boleh berkahwin lebih dari satu atas alasan yang kukuh. Bukan hanya mementingkan diri sendiri dan nafsu semata-mata dan juga tidak mengabaikan tanggungjawab mereka agar keluarga berada dalam keadaan harmoni.

Lelaki kahwin lebih dari satu melengkapkan "isteri" mereka kerana berkahwin satu: "isone", berkahwin dua: "istwo", berkahwin tiga barulah "istri" (isthree). Tapi, ingat juga, bahasa inggeris ada singular noun and plural noun yang apabila sesuatu itu lebih dari satu akan ditambah huruf 's' di hujungnya. Berkahwin satu "MAMPU". Tetapi berkahwin lebih bermakna "MAMPUS". Hahahaha... berkelakar saja.


Err... ada kena-mengena ka dengan tajuk entri di atas...?

Sebenarnya, aku baru lepas bergaduh dengan seseorang. Aku pun tak tahu apa yang ingin aku luahkan. Yang pastinya hatiku sakit menyebabkan aku ingin menangis. Tetapi aku juga tidak ingin menangis. Aku ingat lepas ni aku dah tak ada yang menyebabkan tekanan melainkan keadaan di sekolah. Rupanya tidak juga. Aku sekarang tengah-tengah happy dapat kenal dengan seorang kakak yang baik, ada pula lelaki yang mencemarkan keceriaan aku. Aku pun tak faham apa lagi yang dia mahu sampai cari pasal lagi dengan aku. Kalau nak gaduh tu, tak payah lah nak buang masa dengan aku. Nasib baik sekadar di ruang chat. Kalau berdepan, entah apa la yang jadi. Memang mengamuk betul aku. Entahlah. Aku tak tau apa nak cakap. Yang aku tahu, aku sakit hati la bila budak tu ganggu aku.

-END-

4 comments:

  1. salam ukhwah(",)v...
    bab2 pligami ni akk mmg tak mnentang sbb hukum jga m'benarkn...

    cme akk jge tak stuju ble org kte b'khwn lebh utk elak melakukn maksiat... akk ckup tak fhm dgn statemnt mcm ni...
    nafsu itu boleh dikwl dgn m'batasi p'gauln n tngkh laku... jdi skiranya p'gauln dijga, insya-Allah tdk tmbul isu 'tuk elak mksiat' insya-Allah...


    p'khwnn itu bkn hnya smata2 krn nafsu, tpi p'khwnn adalh ikatan suci yg tdk harus dicemari dgn p'kra2 yg boleh m'cemarkn institusi p'khwinan itu sndri...


    dan akk stuju dgn kta2 adk:

    (bagaimana boleh dikatakan menambahkan tenaga kerja kalau zuriat tu sendiri apabila melihat bapa kahwin baru menyebabkan dorang sendiri stress dan mendorong mereka kepada maslaah sosial dan kancah maksiat. Itu bukan menambahkan tenaga kerja, malah meruntuhkan akhlak remaja..)


    ape2 pn jgn gaduh2.. tak elok (",)v...


    p/s:maaf t'pnjg plak cmmnt ni=)..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kak... komen yang bermanfaat... :)

    ReplyDelete
  3. ha.... kakak ikut Atikah punya blog ttg debat tambih bini tu.....

    ReplyDelete
  4. untuk berkelakar ja kan... suka hati la... hehehe :p

    ReplyDelete

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...