Sabtu, 16 Januari 2010

Pendrive Aku Dah Selamat

Semalam aku tulis entri pasal pendrive aku kena serang virus kan... aku nak bagitau ni, sekarang pendrive aku dah selamat. Hehehe...

Saja aku tulis entri ni... Mulanya malas juga nak tulis. Tapi, lepas terima komen dari Cikgu Mahazi macammana nak uruskan alien-alien tak bertauliah tu tadi (malam), jadi aku fikir baik aku tulis entri ni. Manalah tau ada orang lain scroll entri aku kat bawah, ada yang fikir pendrive aku masih diselubungi virus.

Sebelum tu, diucapkan:
"Terima kasih kepada Cikgu Mahazi sebab bermurah hati mengajar cara-cara uruskan virus yang aku hadapi semalam..."

Semalam aku panik sangat sampai bingung macammana nak buat dengan virus-virus yang tersembunyi tu. Terus aku jadi macam orang bodoh waktu tu, macam tak tau apa-apa pasal situasi macam ni. Habis virus tu manipulasikan file-file dalam pendrive aku sampai aku nak baca file-file tu pun tak boleh. Bukan setakat tu saja, nak delete file tu pun tak boleh. Terutamanya file-file alien yang masuk tanpa diundang tu. Bingung punya bingung, aku tulis entri blog... lepastu aku tulis lagi kat tagline Yahoo! Messenger yang sentiasa online tu... Kira nak minta tolonglah tu dengan orang lain. Aku mesej rakan hacker aku kat YM, dia pula sibuk sampai tak sempat balas mesej aku. Nak minta tolong orang lain, aku tak tau nak minta tolong siapa lagi. Nak cakap dengan ayah aku, rasa malas pulak... Hohohohoho...

Last-last aku pergi tidur... hahahahaha... daripada aku hentam komputer atau pendrive aku kan... baik aku pergi tidur.

Bangun pagi tadi, aku malas nak buka komputer. Sebab aku tak dapat dengar lagu. Lagu-lagu kat pendrive aku kan tak boleh baca sebab virus.

Tapi last minutes, aku keluar juga on komputer. Mulanya aku ingat nak kerjakan virus tu balik guna komputer yang aku guna ni. Tapi, fikir punya fikir, aku ambil pendrive aku tu, masukkan kat komputer yang satu lagi (yang adik-adikku selalu guna). Aku scan pendrive aku guna Smadav kat komputer tu, punya main banyak lagi virus yang nampak dan tersembunyi dalam pendrive tu. Wah wah wah... Beranak-pinak lagi virus tu. Semalam aku dah padam bersih virus yang tidak tersembunyi tu. Pagi tadi banyak pula lagi.

Aku fix all virus-virus tu. Tinggal yang tersembunyi ja. Ada yang dapat dipadam, ada yang masih tertinggal. check punya check, ada 18 lagi virus tersembunyi. Aih... aku berfikir apa nak buat dengan virus tak berguna tu. Sekali aku explore kat Smadav tu, entah apa-apa aku click, semua virus yang hidden tu aku dapat keluarkan dan buang. Mulanya aku ragu-ragu lagi tu... Aku check balik pendrive tu, dan hasilnya kononnya dah padam bersih dah. Jadi, aku test lah pasang lagu, dapatlah. Aku buka file-file dan document-document aku, dapat juga. Nak berteriak happy saja tidak bah aku waktu tu. Tinggal file-file alien saja aku belum delete. Jadi, aku cubalah delete, dapat juga sudah. Selesai aku pastikan tiada lagi virus dalam pendrive aku, aku pakailah dengan tenang. Hahahahaha...

Syukur Alhamdulillah...

P/s: Baru saja tadi aku jumpa blog guru silat aku, Encik Azizan dan blog PSSGM WP Labuan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...