Thursday, July 9, 2009

PENTING!!! >>> SEMBAH - YANG

SEMBAH dan YANG

Dalam bahasa melayu lama, YANG membawa maksud BERHALA.

SEMBAHYANG = SEMBAH BERHALA

Dan, bahasa ini masih lagi digunakan...



Info: Keluarga aku sendiri...

Aku baru sahaja tahu hari ini sebenarnya... rupanya, dah diberitahu sejak tempoh hari lagi. Aku yang ketinggalan. Huhuhuhu...
Patutlah perkataan 'sembahyang', keluarga aku tak guna lagi. Kami dah guna perkataan 'solat'.

P/s: Sebenarnya, sejak kecil lagi aku tertanya-tanya, apasal perkataan untuk solat, dalam bahasa melayu digunakan perkataan 'sembahyang'..? Macam tergantung saja ayat tu kan...? Sembah dan yang... Aduuiii... ada maksud lain disebaliknya rupanya... Huhuhuhu...

No comments:

Post a Comment

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...