Friday, June 19, 2009

Gambar-gambar daripada telefon bimbit kawan...

P/s: Click pada gambar untuk membesarkan gambar...


Gambar-gambar di atas ialah gambar bestfriend aku (yang ada dalam telefon bimbitnya). Nurazrinah Binti Haris. Kawan sekelas aku yang meminati matapelajaran Prinsip Perakaunan dan Bahasa Inggeris. Seorang yang Happy Go Lucky. Sekarang kami gelar dia Perkasa (bersempena dengan keakraban antara dia dan Perkasa...)


Yang ini gambar-gambar daripada handphone Nur Effa Binti Ma'aruf

Ini suasana di waktu pagi pada hari Isnin, 15 Jun 2009. Pagi itu hujan dan Perhimpunan Mingguan tidak dilaksanakan. Effa yang tangkap gambar ini dari posisi di hadapan kelas kami (di koridor kelas).

Inilah suasana kelas 4 Hibiscus pada waktu pagi yang tiada guru (masa matapelajaran BM > Puan Syakriah masih lagi bercuti selepas bersalin)
Kelihatan di bahagian belakang kelas, yang menghadap ke belakang tu aku (yang berbaju pengawas > biru) dan Azrina bersama Shareen (lelaki yang duduk di tengah-tengah) dan Siti Hajar berbual mengenai kem. Suhaimi pula menjadi pendengar.
Pada hari tersebut, akulah satu-satunya pengawas perempuan di kelas aku (dah memang tiada pengawas lelaki dalam kelas 4 Hibiscus) yang memakai baju biru (baju pengawas). Sebab 3 orang daripada 4 orang pengawas dalam kelas tu tidak hadir. Nur Falina ada pertandingan debat atau bahas (aku tidak pasti) Bahasa Arab di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) mewakili W.P Labuan. Nurul Akidah pula emegency balik ke kampung selepas pertandingan Bola Jaring mewakili W.P Labuan sebab neneknya meninggal. Nurraihanie Aqilah pula sengaja tidak menghadirkan diri ke sekolah, mungkin sebab kepenatan selepas balik dari kem RMJM (aku dan kawan-kawan aku yang lain penat juga, tapi tetap hadir ke sekolah).


Keadaan kelas yang tidak ada guru. Waktu hujan dan keadaan yang dingin menyebabkan ramai yang mengantuk. Aku dan rakan-rakanku dibelakang masih lagi rancak berbual melupakan segala penat dan mengantuk. Sedang pelajar yang lain membuat kerja masing-masing.
Sejak hari Isnin ni lah kami yang mengikuti kem (hanya beberapa orang sahaja) mempunyai gelaran masing-masing.
Shareen > Dadih (perempuan yang dipasangkan dengan Shareen untuk aktiviti yang memakai pakaian kerja formal... romantik giler dorang ni menari (ketika disuruh menari). Si Dadih ni sekarang tingkatan 5 dan dah bertunang)
Azrina > Perkasa (lelaki yang paling akrab dengan Azrina waktu kem. Si Kasa ni betul-betul ambil berat tentang Azrina terutamanya waktu Azrina diganggu makhluk ghaib... di mana azrina pergi, Kasa pasti ingin ikut... Perkasa tingkatan 4 kalau aku tidak silap)
Athirah (aku) > Saiful/Epul (pelajar SMK Labuan dalam tingkatan 3. Lagu Kuch-kuch Ho Tahe tulah yang kami dapat time di suruh menari... alahai... Saiful ni tinggi... kalau aku nak pandang muka dia pun terpaksa melangoi [mendongak]. Bercita-cita sebagai Peguam Sivil... menjadi kesukaan pula dorang panggil aku dengan panggilan Epul)
Rahmawati > JR (pasangan Rahma ketika menari untuk persembahan kebudayaan kumpulan dorang. Si JR ni tinggi [tinggi daripada Saiful] dan Rahma pula rendah [rendah daripada aku]. Menjadi kelakar apabila diingat kembali keadaan ketika dorang menari)
Siti Hajar > Oto' (entah siapa budak ni... kami semua tak ingat siapa walaupun namanya ada disebut-sebut waktu kem. Gelaran ni Shareen yang bagi... tapi, tak berapa digunakan antara kami sebab nama JR, Epul dan Dadih tu ja yang popular antara kami)


Wah! Seronoknya dorang bersantai di belakang. siap si Azrina berbaring lagi. Inilah satu-satunya bahagian lantai yang bertikar di bahagian belakang kelas. Entah sejak bila dorang di sini. Waktu ni aku dah terlelap di kerusi aku.
Pada asalnya, kami ingin menjadikannya tempat untuk Sudut Bacaan. Tapi, satu bahan bacaan pun belum ada. Kelas pun belum siap decorate lagi. Kalau berada kat kawasan bertikar ni, mesti buka kasut. Tapi, si Effa ni berkasut lah pula.


Inilah keadaan selepas Azrina mengajak aku untuk bersama-sama dengan dorang ketika aku terjaga dari tidur. Disebabkan masih mengantuk, aku pun tidurlah dalam keadaan memeluk kedua-dua kaki aku. Segan untuk berbaring. Tambahan pula ruang tidak mencukupi.


Aii... sempat lagi bergambar budak bertiga ni > Nur Effa, Suhaimi dan Mohd. Shareen Azmi(yang duduk di kerusi)


Suasana waktu rehat... selepas membeli makanan di kantin, kami segera ke kelas dan makan bersama sambil berbual.




Aii... macam sengaja focus kat muka aku ja ni. Siapalah punya kerja tangkap gambar ni...



Selepas waktu rehat, aku dan beberapa orang kawan aku tertidur di atas tikar ni. Kisahnya ada kat entri aku yang lepas > Penat (click sini)



Rupa-rupanya ada jugak orang ambil gambar dalam sesi ni. Waktu ni aku masih mengantuk lagi. Sebab tu cuma terduduk di kerusi tu tengok dorang buat kerja. Yang digunting tu ialah beberapa huruf daripada perkataan yang aku print sebelum cuti sekolah hari tu untuk hiasan kelas.




Betapa sedikitnya pelajar yang hadir pada hari pertama persekolahan selepas cuti. Hendak tau sebabnya? Antaranya disebabkan kem Rakan Muda Jiran Muda yang tamat pada 13 Jun 2009 (Ahad). Sebab lain, ada aktiviti yang berkaitan dengan sekolah pada akhir cuti persekolahan. Yang lain, tu masalah pribadi doranglah.

4 comments:

  1. aduhai dik, ni pesta ke apa..
    salam ziarah..

    ReplyDelete
  2. Beginilah keadaannya kalau tiada guru...
    akhirnya, sebelum balik, sempat juga buat kerja untuk hias kelas...

    p/s: belum lagi keadaan time menghias kelas sebelum cuti hari tu... hahaha... kalau kawan saya dah hantar gambar2 tu kat saya, saya akan post di sini...

    ReplyDelete
  3. best2..mengingatkan nostalgia .....budak2 sekarnag dah maju...dah pandai berblog... dulu masa time kitaorang, lain...huhu, buta it..bagus2x.

    ReplyDelete
  4. wahhh , pic aku , hehehe , muka budak2x ;)

    ReplyDelete

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...