Monday, May 18, 2009

Adudududu....

Hisy!!! Geramnya aku hari ni......!!!!!!!!!

Hari ni ada exam Bahasa Melayu. Sekarang, kelas aku menghadapi masalah ketiadaan guru matapelajaran BM. Nasib baik hari tu aku dan beberapa orang kawan sekelasku sempat mengikuti kelas Puan Noraiza (kalau aku tak silaplah nama guru BM tu) di kelas 4 Bouganvilla. Jadi, tahulah juga apa yang keluar exam dan macammana cara menjawab soalan exam. Satu lagi, kami dapat belajar tatabahasa dan pemahaman.

Tapi, bengang juga aku hari ni.
Mula-mula BM kertas 1. Bahagian A dan Bahagian B. Aku tengok Bahagian A macam susah (sebab aku tiada idea). So, aku jawab Bahagian B dulu. Masa menjawab BM kertas 1 ialah 2 Jam 15 minit. Selama setengah jam aku menulis karangan Bahagian B (aku pilih untuk menulis cerpen dalam tulisan rumi), baru aku perasan yang karnagan aku tu terkeluar dari tema berakit-rakit ke hulu berenang-renang ketepian. Geramnya aku. Aku dah tulis dua muka surat pula tu setelah merangka karangan. Masa yang terbazir pula setengah jam. Aku terpaksa ambil kertas baru dan mengarang cerita baru.

Kali ni, aku terpaksa buat cara lama (waktu PMR). Aku tulis karangan spontan tanpa merangka terlebih dahulu. Aku rasa dah tiada masa lagi nak merangka karangan. Untuk muka surat pertama, aku dah tulis lebih 200 patah perkataan. aku terus tulis karangan tu sampai lebih dari 2 muka surat. Aku tak peduli lagi nak kira atau tidak perkataan yang aku dah tulis. sebab, aku agak dah lebh dah dari 300 patah perkataan tu. Waktu mula-mula aku tulis cerita tu, emosi aku terganggu sikit. Terganggu dengan rasa sebak. Hahahaha... sebab ada aksi menangis dalam awal cerita tu. Itulah yang menyusahkan aku tu. Kalau emosi aku terganggu, idea spontan pun terganggu.

Aku terpaksa redah ja. Aku bukan ada masa yang cukup selepas masa setengah jam terbuang begitu saja. Dan masa aku memang tak cukup Tamat saja pena aku menulis perkataan terakhir untuk cerpen tu, masa exam pun tamat. Jadi, Bahagian A aku tertinggal begitu sahaja. Secara automatik, 30 markah aku terlepas begitu sahaja. Aku terpaksa juga hantar kertas jawapan aku tu dalam keadaan Bahagian A tidak berjawab. alahai! Alangkah baiknya andai aku gunakan masa setengah jam yang terbazir itu untuk menjawab soalan Bahagian A!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Yalah... markah Bahagian B tu memanglah 100. Tapi, markah Bahagian A tu pun berharga juga. Sebab, semua markah nanti lepas dicombine, akan di darab bahagi lagi. Argh!!!!!!!!!! Bengang otakku eh...

Untuk kertas 2 BM, masa yang diberi ialah 2 jam 30 minit. Aku berusaha mempercepatkan menjawab soalan agar tidak kesuntukan masa. Mulanya, aku nak tinggalkan dulu soalan rumusan. Tapi, apabila aku tengok keseluruhan soalan, aku bimbang kertas kajang aku tak cukup. Sebab aku kekurangan kertas kajang sekarang ni. Jadi, aku jawab ja soalan rumusan tu walaupun sebenarnya aku peling bengang dengan karangan rumusan. Kalau meringkaskan karangan aku oklah. Tapi, buat rumusan ni, aku down sikit. Tambahan lagi dengan keadaan tiada guru BM ni. Antologi Anak Laut pun terpaksa baca sendiri ketika hampir exam sebab cikgu kami belum ajar lagi untuk antologi tu. Untuk sesiapa yang ada buku rujukan KOMSAS atau yang pinjam modal rujukan KOMSAS dari Makmal Bahasa dan belum kembalikan tu, oklah. Sebab dorang ada rujukan. Dan aku, terpaksa baca dan fahamkan sendiri walau sebenarnya otak aku dalam keadaan blur.

Untuk BM kertas 2, masa yang diberi tu cukup-cukup untuk aku. Tiada lebih, tiada kurang. Tapi, satu soalan aku tak terjawab. Sebab aku tak tau nak jawab macammana. Yang lain aku boleh bantai, yang itu, aku jadi 'bengong'...
Perkataan 'ruas' tu membawa maksud apa sebenarnya??? Untuk menulis ayat berdasarkan perkataan yang diberikan, aku tak dapat jawab untuk perkataan 'ruas'. Kejap lagi aku tengok kat kamus DBP secara online. Kalau 'uras' aku tahulah... Kalau 'ruas', aku tak faham... huhuhu... 'uras' tu, mun di sini, sampah maksudnya... sampah kecil la... macam contoh, rumput-rumput kering tu... Itupun aku tak pasti sangat betul atau tidak. Sebab pemahaman aku berdasarkan apa yang orang cakap (berdasarkan penggunaan ayat).


Hmm... aku harap, keputusan BM aku tak seteruk markah ujian Mac hari tu. Sejak aku sekolah rendah sampai sekarang, itulah markah BM yang paling teruk yang pernah aku dapat. Huhuhu... Buat masa ni, aku target markah BM paling kurang pun B4. Kalau aku mampu capai B4 atau B3 (atau lebih lagi), barulah aku target A1. Perlahan-lahan.

Kalau ikut pencapaian BM PMR aku, aku hanya mampu capai A2. Jadi, kalau aku sekarang dapat capai gred B4 ke atas, aku akan terus target A1. Kalau dulu, cara aku terus target tinggi. Sekarang, aku cuba naik berlahan-lahan supaya aku dapat tau di mana kelemahan sebenar aku...


...N Athirah...

No comments:

Post a Comment

Ulasan yang anda hantar akan menunggu masa untuk diapprove oleh penulis...
Harap maklum...